Tuesday, June 10, 2008

Akal tanpa wahyu, binasa...

Saya biarkan jari jemari ini menaip untuk berkongsi sedikit maklumat tentang kebod*han dan keganjilan manusia era jahiliyyah moden ini. Manusia masa kini seolah-olah tidak mampu untuk berfikir waras untuk kebaikan diri mahupun orang lain. Benarlah, apabila akal yg dijadikan pemandu, tentu anda akan terbabas kemalangan. Oleh itu, prinsip kami Ahlus Sunnah wal Jamaah tidak menjadikan akal mendahului wahyu sebagaimana mazhab Muktazilah. Bahkan berbeza terus dengan prinsip agama batil si kafir yg bertuhankan hawa nafsu. Kitab suci mereka ditinggalkan di belakang bahkan bertindak sesuka hati pula merubah isi kandungannya.

Pada hari ini, dunia siber telah menawarkan berbagai-bagai perkara. Jumlah laman web yg bersarang mencapai angka yg amat besar. Kesimpulannya, terdapat beberapa jenis laman web yg bertapak di alam siber ini. Ada yg bersifat informasi, bisnes, hiburan dan laman peribadi. Ada yg bertindak membantu. Ada yg merosakkan. Ada yg membantu untuk merosakkan. Anda akan faham apakah maksud ayat 'membantu untuk merosakkan' ini.

Baru-baru ini beberapa laman web dan chatroom yg berpusat di Britain akan mula ditutup. Kerana ia berstatus 'membantu untuk merosakkan'. Laman-laman web ini dibina bertujuan untuk menggalakkan insiden bunuh diri dan memberikan maklumat kepada orang ramai tentang cara-cara untuk membunuh diri. Kewujudan laman-laman web ini telah menyebabkan sekurang-kurangnya 27 kes kematian di Britain sejak enam tahun lalu. Sila klik sini atau sini.


Malangnya, setelah enam tahun barulah manusia-manusia yg memegang tampuk pemerintahan di Britain mempertimbangkan untuk mengharamkan laman-laman web ini dan bercadang untuk meminda undang-undang yg sedia ada kerana dilihat tidak mampu untuk menangani kes ini.

Orang yg membunuh diri akibat terpengaruh dengan laman-laman web ini ialah orang yg bod*h. Manakala yg menguruskan laman-laman web ini juga bod*h kerana membantu untuk merosakkan dan membunuh jiwa rakan sespesies mereka. Akal tidak boleh menerima sikap sebegini. Tapi yg paling layak untuk menerima anugerah paling bod*h ialah mereka yg dipilih untuk mewakili masyarakat menjaga kebajikan, lalu hanya duduk-duduk di kerusi parlimen tanpa mampu meminda undang-undang bod*h ciptaan akal.

Walaubagimanapun, mereka masih masih lagi layak untuk diucapkan tahniah kerana akhirnya sedar tanggungjawab mereka walaupun kebod*han mereka telah memakan 27 nyawa manusia yg juga bod*h. Akal jadi mandul dan bod*h apabila tiada panduan wahyu.

Ah, agak keras...asyik melabelkan bod*h kepada orang lain. Oleh itu, saya akan cuba untuk menjadi cerdik. Semoga Allah menggolongkan saya dan anda di kalangan orang-orang yg cerdik yg sentiasa menjadikan Wahyu sebagai pemandu untuk bergerak ke mana-mana sahaja. Aminnn...

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin