Wednesday, December 17, 2008

Khilaf Ulama siri 1

Isu khilafiah merupakan isu yg tidak pernah berkesudahan. Saya rasa terpanggil untuk menulis entri berkaitan isu ini. Ini sebagai bekal saya untuk persediaan masa hadapan dalam menghadapi serangan yg merugikan ummah ini. Saya akan menulis dengan berpandukan kitab-kitab sambil merujuk kepada peristiwa sebenar yg berlaku di sekeliling.

Kita telah menyaksikan natijah kejayaan musuh-musuh Islam meruntuhkan Khilafah Islamiyyah. Dengan kejatuhan sistem ini, maka negara-negara Islam menjadi lumpuh lalu tanah umat Islam yg asalnya ibarat satu negara yg bernaung di bawah Khilafah telah dipecah dan dibahagikan. Islam kembali menjadi asing di kalangan penganutnya sendiri.

Maka, wujud sekumpulan umat Islam yg berusaha untuk mengembalikan semula hubungan yg telah hilang di antara manusia dan ajaran Islam yg syumul. Kesan daripada usaha mereka yg diberkati itu, timbul kesedaran di kalangan individu di dalam masyarakat Muslim lalu menyeru manusia supaya kembali kepada Islam dan memartabatkan syariatnya di muka bumi ini.

Akan tetapi, kesedaran dan kebangkitan ini tidak pernah sunyi dari kekurangan. Terutamanya dalam masalah taasub kepada mazhab atau jemaah tertentu. Natijahnya, golongan yg mempunyai kesedaran ini yg sepatutnya menyibukkan diri dengan melawan musuh Islam disibukkan dengan saling menyalahkan, membidaahkan, bahkan mengkafirkan sesama sendiri. Jangan lupa bahawa satu ketika dahulu isu kafir mengkafir pernah menempah tempat di dalam masyarakat. Sebagai contoh, tuduhan kafir dan syirik dilontarkan kepada golongan yg membenarkan tawassul. Tawassul bukanlah isu akidah tapi salah satu masalah fiqh. Rujuklah Usul 20 yg ditulis oleh Imam Mursyid Hasan Al-Banna. Fahamilah.

Saya pernah berada di sebuah kedai buku. Lalu ternampak sebuah kitab kecil yg membicarakan hukum penggunaan biji tasbih dalam berzikir. Saya tiada mood untuk membelek-belek kitab itu, bahkan terus saya buka muka surat terakhir. Maka tertulis di situ bahawa kesimpulannya penggunaan tasbih itu bidaah yg direka dan tasyabbuh bil kuffar!(menyerupai kafir). Mudahnya menghukum sesuatu perkara. Orang putih sebut, "As easy as ABC."

Ilmu Islam yg agung menghamparkan pelbagai contoh perselisihan yg berlaku di kalangan imam-imam fuqoha'. Tetapi dalam masa yg sama, mereka amat hormat menghormati antara satu sama lain. Insya Allah saya akan menulis tentang faktor-faktor yg membawa kepada perselisihan di dalam ilmu fiqh. Saya juga akan menulis tentang adab-adab yg diamalkan oleh para ulama zaman berzaman. Saya akan cuba mengupas secara ringkas masalah taasub yg melanda umat Islam satu ketika dahulu dan pada zaman sekarang. Saya akan menulis tentang kesungguhan para ulama memerangi taasub yg memecahbelahkan perpaduan ummah. Saya juga akan mengupas tentang faedah yg dapat diambil daripada perselisihan yg berlaku.

Semoga Allah memberi kekuatan kepada saya untuk membincangkan topik panas ini. Amin.

1 comments:

Unknown said...

Kamu menulis dan kami menunggu.

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin