Tuesday, June 23, 2009

Abu Ayyub Al-Ansari siri 3 (akhir)

Azhan, saya akan maklumkan pemergian kamu ke Turki kepada seorang kenalan saya di sana. Namanya Serdar. Saya kenalinya di Mekah. Dia seorang yg baik hati dan peramah. Kalau bernasib baik mungkin kamu dijemput ke rumahnya. Untuk pengetahuan kamu, Serdar merupakan seorang pemuda yg pernah menerima didikan di sebuah markaz Tullab An-Nur di Turki. Tullab An-Nur yg bermaksud Pelajar-pelajar Cahaya merupakan gelaran kepada para pendukung pemikiran Imam Mujahid Mujaddid Bediuzzaman Sa'id Nursi Rahimahullah.

Saya kira siri 3 ini merupakan siri terakhir bagi entri Abu Ayyub Al-Ansari radiyallahuanhu.

Pada siri yg lepas, saya menulis tentang kisah Abu Ayyub radiyallahuanhu yg menjamu Rasulullah Sollallahualaihiwasallam. Baginda tidak akan membiarkan begitu sahaja seseorang melakukan kebaikan kepadanya, bahkan beliau akan membalas kebaikannya itu. Baginda memanggil Abu Ayyub radiyallahuanhu dan menghadiahkannya seorang hamba perempuan yg kecil. Lalu, Baginda mewasiatkan supaya berlaku baik kepadanya. Abu Ayyub dan isteri berbincang cara untuk melaksanakan wasiat Baginda. Akhirnya, mereka sepakat untuk memerdekakan hamba itu. Itulah yg difikirkan oleh Abu Ayyub radiyallahuanhu sebagai cara terbaik untuk berlaku baik kepada hamba. Betapa mulianya Abu Ayyub dan isterinya!

Kita telah membaca kisah-kisah Abu Ayyub radiyallahuanhu ketika kehidupan biasanya. Bagaimana pula ketika waktu peperangan? Kesimpulan yg dapat saya buat, beliau ialah seorang pahlawan yg berani dan berjiwa besar.


Masjid Eyup Sultan di Istanbul. Kredit kepada cemsultan di trekearth.com


Abu Ayyub, Mujahid Ulung

Abu Ayyub radiyallahuanhu telah menghabiskan kebanyakan masa hidupnya dengan berjihad di jalan Allah. Sehingga dikatakan beliau tidak pernah ketinggalan dalam apa jua peperangan sejak zaman Rasulullah Sollallahualaihiwasallam sehingga ke zaman Muawiyah radiyallahuanhu, kecuali jika beliau juga sedang terlibat dalam peperangan yg lain pada masa yg sama.

Beliau berasa puas untuk hidup sebagai seorang tentera Islam. Berperang di bawah panji Islam. Mempertahankan kesucian Islam. Ketika berlakunya pertelingkahan antara Saidina Ali radiyallahuanhu dan Saidina Muawiyah radiyallahuanhu, beliau memilih untuk berpihak kepada Saidina Ali. Ijtihadnya tepat sekali.

Peperangan terakhir yg disertai Abu Ayyub radiyallahuanhu ialah peperangan untuk membuka Kota Konstatinople yg berlaku di zaman Saidina Muawiyah. Peperangan ini telah diketuai oleh Yazid. Ketika itu Abu Ayyub berusia sekitar 80 tahun. Namun, usianya yg tua langsung tidak menghalangnya untuk turut sama menyertai pasukan tentera Allah mengharungi lautan, berjihad di jalan Allah. Beliau tidak puas melihat tentera Muslimin bersedia menggempur musuh tanpa menggabungkan dirinya bersama. Lantas, beliau mengangkat pedangnya bersemangat lalu menuju ke medan jihad untuk mencari syahid yg telah lama dirindukan.

Tetapi takdir Alah mendahului segala-galanya. Abu Ayyub radiyallahuanhu jatuh sakit sekaligus menghalangnya daripada meneruskan perang. Yazid bin Muawiyah, sebagai panglima perang menziarahinya lalu bertanya,

"Adakah engkau mempunyai apa-apa hajat wahai Abu Ayyub?"

Ketika sedang bertarung dengan maut ketika detik-detik kematiannya itu, beliau telah menyampaikan pesanan yg menjadi pedoman kepada setiap pejuang Islam yg berjuang di jalan Allah. Abu Ayyub radiyallahuanhu seolah-olah enggan meninggalkan medan perang. Hidup dan matinya diwakafkan untuk perjuangan suci. Maka, Abu Ayyub radiyallahuanhu menjawab pertanyaan Yazid,

"Sampaikan salamku kepada tentera Muslimin. Katakan kepada mereka, Abu Ayyub mewasiatkan kamu supaya menyerang sejauh yg mungkin ke dalam perbatasan musuh. Dan hendaklah kamu membawa jasadnya bersama dan mengebumikannya di bawah kaki-kaki kamu di sisi dinding Kubu Konstatinople."


Abu Ayyub radiyallahuanhu pun menghembuskan nafasnya yg terakhir. Para tentera Muslimin menyahut permintaan sahabat Rasulullah Sollallahualaihiwasallam yg mulia itu. Mereka menyerang tentera musuh dengan penuh semangat. Serangan demi serangan yg dilancarkan akhirnya membolehkan mereka tiba ke dinding Kubu Konstatinople. Jasad mulia yg dibawa itu akhirnya diturunkan lalu dikebumikan di situ. Sebagai bukti bahawa hidup dan matinya ialah di medan jihad!

Beliau seolah-olah ingin jasadnya disemadikan di sana untuk menunggu saat terdengarnya bunyi kaki-kaki kuda tentera Muslimin masuk ke Kota Konstatinople dengan membawa kemenangan dan kemuliaan Islam. Impiannya itu kini disaksikan seluruh dunia. Islam bertapak bersama khilafah. Dunia menyaksikan bahawa kota Konstatinople yg dikenali dengan nama Istanbul pada hari ini menyimpan jasad seorang mujahid ulung, sahabat Rasulullah Sollallahualaihiwasallam.

Ya Allah, muliakanlah kami sebagaimana Engkau muliakan sahabat-sahabat NabiMu... Amiiinnn...

Saya tidak mengetahui secara tepat di manakah lokasi kubur Abu Ayyub radiyallahuanhu. Pandai-pandailah kamu mencarinya. Di Turki, nama Abu Ayyub Al-Ansari disebut dengan Eyup Sultan. Setakat ini sahaja yg mampu saya bantu. Saya mahu kamu sampaikan salam rindu, salam hormat dan salam kagum hamba hina ini kepada Abu Ayyub! Saya mahu kamu pulang dengan semangat Abu Ayyub!

Jangan lupa juga sampaikan salam saya kepada Sultan Muhammad Al-Fatih, Imam Bediuzzaman Sa'id Nursi (tapi lokasi kuburnya tidak diketahui kerana jasadnya dicuri tiga bulan selepas pengebumiannya oleh golongan yg celaka) dan sesiapa sahaja tokoh ummah di sana. Jangan lupa bawa pulang berkat khazanah peninggalan Rasulullah Sollallahualaihiwasallam dari Muzium Topkapi yg asalnya ialah sebuah istana khalifah. Kalau berkesempatan, ziarah juga Habibunnajjar di Antakia. Tentu masjidnya sudah siap diubahsuai. Begitu juga Jalaluddin Ar-Rumi di Konya. Jangan leka shopping di Grand Bazar.

Saya mengembara ke Turki dengan berbaju Melayu, tapi ini tidak bererti saya seorang nasionalis

Kenang kembali bahawa di bumi Turki pernah bertapaknya sebuah khilafah. Namun, ia runtuh dan meninggalkannya kenangannya. Semuanya gara-gara perbuatan durjana Ataturk. Tapi syukur, kini tiada lagi azan dalam bahasa Turki. Kalau bertemu Imam Masjid Sultan Ahmet, kamu katakan kepadanya dua tahun lepas kawan-kawan kamu pernah bertemu dan berbual dengannya. Ingat, Muzium Aya Sophea itu pernah dijadikan masjid. Oh ya, jangan lupa mewakili saya untuk memijak dan meludah kubur si celaka Ataturk yg dilaknat! Tapi, jangan pula dibuang duit syiling yg terukir padanya gambar si Ataturk laknat ini. Saya tidak suka memanggilnya dengan nama Mustafa Kamal kerana dia bukan seorang yg 'Mustafa' apatah lagi seorang yg 'Kamal'!

Kirim salam juga kepada Necmettin Erbakan, Abdullah Gul dan Recep Tayyip Erdogan!

Betulkan niat kamu. Doakan saya dalam permusafiran kamu. Doa orang musafir mustajab.

Anas bin Malik radiyallahuanhu berkata apabila tiba bulan Rejab, Baginda Sollallahualaihiwasallam berdoa,
اللهم بارِكْ لنا في رجب وشعبان وبَلِّغْـنا رمضان
"Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan."

Walaupun sanad hadith ini dhaif tetapi kebanyakan ulama mengatakan harus dan sunat beramal dengan hadith dhaif selagi mana tidak maudhu' atau terlalu teruk kedhaifannya. Jadi banyakkan berdoa dengan doa ini sepanjang bulan.

p/s: Jazakumullah kepada Ustaz Abdul Manan kerana memberi pinjam kitab-kitabnya.


Rujukan:

-Suwar Min Hayat As-Sohabah karangan Dr. Abd Rahman Ra'fat Al-Basha
-Rijal Haula Ar-Rasul Sollallahualaihiwasallam karangan Khalid Muhammad Khalid

2 comments:

abdMannan said...

afwan ya sidi...
patutlah diriku melihat ade sedikt kelompongan di rak kitab kayu itu...
jemputlah membaca ape yg dikehendaki..
kerana diri ini membeli bukan hanya untuk diri..

~ arraji ila liqa' alhabib ~

al-aman said...

To abdMannan: Ahsanta! Khidmat utk ummat !

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin