Saturday, October 25, 2008

Hadith Lalat: Satu Mukjizat

Pada zaman moden ini, saintis mendapati lalat rumah atau Musca domestica merupakan sejenis serangga perosak yg membawa parasit pathogen yg menyebabkan pelbagai penyakit berbahaya seperti penyakit kolera,demam tifoid dan desentri. Saintis turut menemui bahawa serangga kecil ini membawa penawar iaitu bacteriophage. Lalat merupakan pembawa penyakit dan dalam masa yg sama pembawa penawar kepada racun yg dibawanya sendiri. Yang menariknya, fakta ini telah diketahui oleh umat Islam sejak dahulu lagi melalui hadith Rasulullah. Alhamdulillah, penemuan moden pada hari ini telah membuktikan kebenaran kata-kata Nabi. Hadith yg kelihatan aneh ini kini tidak lagi dipandang aneh bahkan dipandang sebagai satu mukjizat.

:: Hadith Lalat: Kedudukan sanad & matan
Antara hadith-hadith itu ialah hadith Abu Hurairah yg berbunyi, Rasulullah bersabda,

"Apabila lalat jatuh ke dalam bekas makanan atau minuman salah seorang daripada kamu, maka rendamlah ia(lalat) itu keseluruhannya, kemudian buanglah ia. Sesungguhnya pada salah satu sayapnya terdapat racun dan pada yg satu lagi terdapat penawar." (Riwayat Bukhari)
Hadith-hadith seperti ini juga diriwayatkan oleh imam-imam lain seperti Imam Ahmad, Abu Daud, An-Nasaie, Ibnu Majah, Ad-Darimi dan Al-Bazzar melalui sahabat-sahabat selain Abu Hurairah. Maka, kita mendapati hadith ini walaupun dengan sedikit perbezaan pada lafaz telah diriwayatkan oleh 7 orang imam hadith yg muktabar. Dan sanad kesemuanya sahih. Maka hadith ini berada pada tahap kesahihan yg agak tinggi dari segi sanadnya. Adapun dari segi matan, maka kajian saintifik telah membuktikan kesahihannya!

# Perlu diketahui bahawa perintah di dalam hadith ini bukanlah untuk mewajibkan tetapi sebagai irsyad atau saranan.

Dalam hadith Abu Hurairah riwayat Abi Daud & telah ditashihkan oleh Ibnu Hibban terdapat penambahan,
"Sesungguhnya ia melindungi dirinya dengan sayapnya yg mempunyai racun."
Ini kerana ia sebagai senjata baginya apabila berhadapan dengan perkara yg menyakitinya. Imam Ibnu Hajar dalam kitabnya, Fathul Bari berkata bahawa "Sebahagian ulama telah meneliti dan mendapati lalat melindungi dirinya dengan sayapnya yg kiri. Maka diketahui bahawa sayap kanannyalah yg mempunyai penawar. Dan kesesuaian dalam perkara itu jelas." Ini kerana kanan merupakan symbol bagi kebaikan, oleh sebab itulah Rasulullah suka bertayamun(menggunakan anggota kanan dan arah kanan untuk perkara kebaikan). Adapun kiri maka ia symbol kepada keburukan.

:: Pandangan Perubatan Moden
Pakar-pakar perubatan bersetuju bahawa pada tubuh lalat terdapat bacteriophage yg bertindak menyerang virus dan bacteria yg dibawa sendiri olehnya. Maka dengan merendamkannya ke dalam bekas minuman/makanan yg ia jatuh ke dalamnya akan menyebabkan ia menghapuskan kuman yg dibawa sendiri olehnya.

Dalam satu pembentangan yg disampaikan oleh seorang doktor muslim dalam program Persatuan Al-Hidayah Al-Islamiyyah di Kaherah, beliau berkata bahawa, "Lalat hinggap di atas bahan-bahan kotor yg dipenuhi dengan kuman yg menyebabkan pelbagai penyakit. Lalu ia memindahkan sebahagian bahan tersebut dengan kakinya dan makan sebahagian yg lain. Maka tubuh lalat itu terdiri daripada bahan beracun yg dinamakan oleh pakar perubatan sebagai bacteriophage yg bertindak membunuh banyak kuman pembawa penyakit. Dan tidak mungkin kuman-kuman itu akan terus hidup atau memberi kesan kepada tubuh manusia selagimana bacteriophage ini wujud."

Jadi, apabila lalat jatuh ke dalam makanan atau minuman lalu mencampakkan kuman-kumannya, maka agen pembunuh kuman yg paling dekat untuk digunakan ialah bahan pembunuh kuman yg terletak pada tubuh lalat itu sendiri iaitu bacteriophage! Ia akan memakan kuman-kuman tersebut.

Beliau juga telah menguatkan hujjahnya dengan artikel dalam sebuah majalah, Rockefeller Foundation's Journal of Experimental Medicine (1927) volume 43:
"The flies were given some of the cultured microbes for certain diseases. After some time the germs died and no trace was left of them while a germ-devouring substance formed in the flies bacteriophages. If a saline solution were to be obtained from these flies it would contain bacteriophages able to suppress four kinds of disease-inducing germs and to benefit immunity against four other kinds."
:: Mukjizat
Cuba renung, bagaimana Rasulullah boleh menemui ilmu saintifik sebegini? Perkembangan ilmu pada zaman itu tidak memungkinkan untuk menjalankan eksperimen. Dengan kelengkapan yg tidak mencukupi, waktu pula yg disibukkan dengan aktiviti dakwah dan jihad, maka mustahil untuk mendakwa kajian sebegini dilakukan pada 1400 tahun yg lalu. Natijah kepada eksperimen ini telah diumumkan 1400 tahun sebelum eksperimen dijalankan! Natijahnya diumumkan oleh lidah seorang Rasul yg tidak pernah berdusta. Kerana setiap bicaranya adalah wahyu Tuhannya yg Maha Bijaksana.

Kita renung lagi. Bayangkan jika bacteriophage ini tidak wujud pada tubuh lalat. Pasti lebih sulit dan tentulah lalat akan menjadi salah satu agen pemusnah utama kepada komuniti manusia terutama di negara-negara dunia ketiga.Akan tetapi hakikatnya, virus dan bacteria yg dibawa oleh lalat ini mampu dihapuskan oleh bacteriophage yg juga dibawa sendiri olehnya. Tidak perlu pergi jauh. Hanya di tempat yg sama. Lihatlah sifat bijaksana Allah mentadbir ciptaanNya.

:: Kolera di India, 1930
Dalam menangani isu kolera di India, Félix d'Herelle bersama sekumpulan rakannya bertindak menuangkan cairan yg berisi bacteriophage ke dalam telaga-telaga di kampung-kampung yg mana penduduknya dijangkiti kolera. Dengan izin Allah, kadar kematian menurun daripada 60 sehingga ke 8% sahaja.

Bacteriophage
memang berpotensi dalam merawat penyakit. Di dalam Indian Council of Medical Research Bulletin, Vol.32, No.4, ada dinyatakan,
"The phages especially the cholera bacteriophages may be helpful as therapeutic agents for treating infections. The effective approach and additional rigorous studies are urgently required in this field of research."
Di dalam Middle East Journal of Family Medicine, October 2007-Volume 5, Issue 7, ada dinyatakan,
"Bacteriophage could become an additional tool in the public-health struggle against cholera."
Fakta sebegini tidak tersembunyi lagi. Sekelompok manusia yg pernah menuduh dusta terhadap hadith ini satu ketika dahulu sebenarnya telah menconteng arang ke muka sendiri. Wahai manusia, saksikanlah kebenaran Nabi ini!



Rujukan:
1-Al-Mausuah Az-Zahbiyyah fi 'Ijaz Al-Quran Al-Karim wa As-Sunnah An-Nabawiyyah, Dr. Ahmad Mustofa Mutawali
2-Difa' 'an As-Sunnah, Dr. Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah
3-Daf'u Syubuhat 'an As-Sunnah wa Ar-Rasul, Dr. Syeikh Abd Mahdi Abd Qadir Abd Hadi
4-Wikipedia
5-Islamonline
6-Middle East Journal of Family Medicine
7-Indian Council of Medical Research Bulletin

1 comments:

Shahibul Afzan Wahab said...

Nice article..jelas bahawa dalam al Quran dan hadith tersimpan mutiara2 hikmah...hanya manusia yang berfikir sahaja mampu memahami dan menghargainya.

"....rabbana ma khalaqta haza baatila..."(ali imran:191)

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin