Friday, December 12, 2008

Coretan 1429 H

1429 H hampir melabuhkan tirainya. 1430 H sedang menanti gilirannya untuk menjelma. Umurku semakin bertambah, tapi bagaimana pula dengan ilmu dan imanku? Masa yg berlalu tiada gantinya. Imam Ahmad pernah berkata bahawa perumpamaan waktu muda itu seperti sesuatu yg berada di dalam lengan baju, lalu terjatuh. Kehilangannya tidak disedari. Al-Imam Al-Mursyid Hasan Al-Banna pula berkata, "Waktu itu ialah kehidupan."

Masa berlari begitu pantas. Sedar-sedar umurku sudah mencecah lebih dua dekad. Beberapa negara telah ku teroka. Pengalaman demi pengalaman telah ku timba. Namun belum cukup untuk menghadapi dunia mencabar ini. Saya semakin memahami bahawa ilmu merupakan kunci utamanya.

Benar, ilmu itu kuncinya. Lebih-lebih lagi apabila ditemukan dengan pelajar-pelajar Perubatan dalam majlis muzakarah berkelompok. Seolah-olah saya sedang berada di medan sebenar. Saya sedang berhadapan dengan masyarakat yg tidak belajar agama secara mendalam. Sebelum ini, di keliling saya ialah golongan ustaz dan ustazah. Kerdil rasanya. Nak bercakap sepatah, terasa seperti orang dah tahu.

Lalu, Allah kurniakan saya lima orang doktor. Malek, Hashim, Zulkhairi, Fahmi dan Najmi. Bolehlah kami saling berkongsi ilmu. Beberapa ketika selepas itu, saya dikurniakan seorang lagi doktor. Anas namanya. Seorang yg berjiwa besar. Alhamdulillah, semuanya enam orang. Kehadiran mereka membantu saya menyihatkan rohani dan jasmani saya.

Terima kasih adik-adikku!

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin