Friday, December 26, 2008

Pendedahan: Gambar palsu makam Nabi

Sila lihat gambar di bawah. Gambar ini dikatakan sebagai gambar makam Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam dari bahagian dalam. Di bahagian bawah gambar tertulis kononnya umat Islam tidak pernah berpeluang untuk melihat pemandangan ini kecuali bilangan yg sangat sedikit. Bahkan disarankan pula untuk mengedarkan gambar ini kepada orang lain. Klik untuk lihat lebih jelas.
Gambar yg didakwa gambar Makam Nabi dari bahagian dalam.

Sila lihat pula gambar ini. Gambar ini ialah gambar makam Maulana Jalaluddin Ar-Rumi yg terletak di Konya, Turki.
Makam Maulana Jalaluddin Ar-Rumi di Konya, Turki.

Baiklah, sekarang sila lihat pula gambar di bawah. Sila lihat bahagian yg dibulatkan dan juga persekitarannya. Serban, khat yg terdapat pada dinding, tiang dan tingkapnya. Bukankah ia tempat yg sama? Klik untuk lihat lebih jelas.
Saya temui maklumat ini ketika merayau-rayau mencari gambar barang-barang peninggalan Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam. Lalu saya terjumpa maklumat ini di Islam-The Modern Religion. Menurutnya, fakta bahawa gambar tersebut bukan gambar makam Nabi telah ditegaskan lagi oleh seorang jurugambar Muslim yg terkenal, Peter Sanders. Pendedahan ini telah dibuat sejak 2001. Berikut temuramah pemilik laman Islam-The Modern Religion dengan Peter Sanders.

The fact that this picture (below) is not of the tomb of the Prophet (saw) was also comfirmed by Peter Sanders the Muslim photographer. He revealed this during my interview with him on Thursday, 17th May 2001. He said, "Inside the Prophet's (saw) tomb - no I have not seen inside. I asked a sheikh what's inside - he's one the people who clean the area. He said light, light..nothing but light. The picture going round on the Internet - it's not a real picture, it's a painting from someone's vision because there's nothing in there, they've completely concealed it up. That might have been what it was like in the Turkish times, I don't know. It seems very authentic - I've seen in different shuyukh's houses. It's possible that it is what it did look like or what it does look like in the unseen, I don't know. Allahuwalam. As far as I know, there is nothing there. The sheikh said there is only light and he added, people who don't see this light only see their own darkness."
Peter Sanders. Diambil dari Mas'ud Ahmed Khan di flickr.


Saya juga terjumpa maklumat ini di forum-forum berbahasa Arab. Jadi jelaslah bahawa gambar yg didakwa sebagai makam Nabi itu merupakan lukisan makam Maulana Ar-Rumi dan bukannya makam Nabi. Kawan saya sendiri pernah menjadikan gambar tersebut sebagai wallpaper di komputernya. Saya tidak pasti sejauh mana gambar ini telah tersebar dan sejauh manakah pembetulan fakta telah dibuat. Dan adakah ianya sebuah propaganda untuk mengelirukan umat Islam atau ianya berlaku secara tidak disengajakan?

Ini pula gambar yg saya temui entah di mana. Seolah-olah satu keratan akhbar atau majalah berbahasa Inggeris. Tertulis di bawah gambar ini, "The only known photograph, an undated 19th century print, of the tomb of the Prophet Mohammed (PBUH)." Wallahu'alam. Juga tidak dapat dipastikan kesahihannya.

Ini pula gambar lukisan yg biasa dijual dalam bentuk poster. Saya rasa ia dilukis berdasarkan gambar foto hitam putih di atas.

"Hanya Allah Yang Maha Mengetahui hakikat setiap sesuatu."

p/s: Entri tentang khilaf ditangguh lagi. Entri kali ini dipenuhi gambar-gambar :)
-Untuk melihat hasil seni Peter Sanders sila ke sini.
-Jangan lupa untuk flag blog celaka adibahahmad.blogspot.com!

13 comments:

Solehah Muhammad said...

syukran kerana berkongsi apa yg anda tahu. banyak yg tak tahu ni

Anonymous said...

betul ke? atau maqam maulana jalaludin direka/ditiru berdasarkan lukisan Maqam Nabi Muhammad S.A.W? jika betul,mmg tk patut dn sungguh jahat perancangan musuh

Hazhari Ismail said...

astaghfirullah...

smpai macam tu sekali 'mereka' hendak mengucar kacirkan islam..


syukran atas maklumat ini sahabt.

Anonymous said...

Setelah kematian Rasulullah Muhammad kan seharusnya dia berada disurga karena nabi terakhir yang mereka katakan nabi yang mulia...?
Mengapa tempatnya dalam siksaan kuburan...?
Mengapa tidak kesurga bersama Allahnya...?
Sedang Isa Almasih yang banyak diriwayat dalam Al Quran dia terangkat kesurga dan berada disisi
Allah. Sedang Muhammad yang dikatakan manusia yang dusebut yang mulia...,kok Allah membiarkan dia tertanam
diliang kuburan Medinah,

Berarti dia bukan rasul Allah.., apakah Allah tidak membenarkan dia berada disurga...?
Katanya wakil Allah untuk membawakan wahyu dari
Allah dengan agama islam. Wah kebenaran tersandung karena nabinya Allah ternyata meninggalkan dia dalam siksaan kuburan di Medinah.

Kebenaran yang Muhammad bawah ternyata dirinya sendiri tidak selamat sampai kepintu surga.
Kselamatan dalam islam yang dibawakan oleh Muhammad terkandas dalam liang kuburan.

Berarti dirinya sendiri dia tidak dapat diselamatkan, bagaimana bisa menyelamat umatnya..? sedangkan dia tertanam dalam kuburan.

Anonymous said...

mgkin anonymous kt ats ni org indon..cbe tgk gaye die ckp..

al-aman said...

Wahai pendakyah kristian dari negara jiran, telah ditakdirkan anda datang ketika saya sedang sibuk. Insya Allah, satu masa nanti saya akan menjawab keraguan yg anda timbulkan itu.

Anonymous said...

Nabi Muhammad SAW merupakan Nabi akhir zaman. Persoalannya kenapa Baginda tidak diangkat ke syurga kenapa di makan dan seksaan kubur? Rasulullah SAW adalah seorang manusia yang paling mulia yang wujud dimuka bumi ini. Diangkat menjadi Rasul oleh Allah SWT beserta rahmat2 yang tidak terperi besarnya untuk umat2nya. Baginda merupakan 'kekasih' Allah. Bukan kekasih seperti manusia laki dan perempuan. Fahami erti 'kekasih' dalam konteks Islam. Baginda tidak lari dari merasai alam perkuburan seperti manusia lain namun bukan penyeksaan namun kebahagian dan kenikmatan yang selayaknya diterima oleh seorang Rasul dan dipelihara oleh Allah SWT sehingga kebangkitan kali ke 2 selepas kiamat. Kenikmatan di alam perkuburan adalah sebahagian dari kenikmatan di Syurga. Bagi umat Islam yang banyak membuat kemungkaran seksaan kubur pasti diterima sebelum ke Neraka dan kembali ke Syurga selesai hukuman di Neraka. Namun selain dari agama Islam, kaum kafir ini akan diseksa demi seksaan yang amat pedih dari jangkauan fikiran manusia dan menjadi ahli tetap di Neraka dan Jahanam. Nabi Isa A.S diangkat ke langit adalah bertujuan dan dalam pengetahuan Allah SWT untuk diturunkan kembali ke bumi untuk bersama umat Islam menentang kaum kafir seperti Yahudi dan Nasrani (Kristian) di akhir zaman nanti, tidak lama lagi. Hampir dekat dah. Sejarah kaum Nabi Isa A.S mensalib seseorang yang menyerupai Nabi Isa A.S. Kitab Injil telah dipropagandakan oleh salah seorang kaum tersebut yang tidak bertanggungjawab. Rujukan Bible yang kristian ikut sekarang adalah hukum2 yang ditulis sendiri oleh seorang manusia yang telah menjadi ikutan hingga sekarang dan dimasa akan datang sehingga Nabi Isa A.S muncul kembali untuk menentang kaum yang sesat ini. Dengarlah wahai kaum Yahudi dan Nasrani..sesungguhnya kamu semua sudah ada tempat yang selayaknya untuk kamu di Neraka dan Jahanam yang disediakan oleh Allah SWT dan jadilah kamu penghuni tetap disana selama-lamanya.

al-aman said...

Oh, siapa yg mengatakan Nabi kami disiksa di kuburan? Jika kamu yg katakan sedemikian maka itu tidak aneh sebab kamu memang musuh kpd Nabi kami. Sepatutnya datangkan teks-teks dari kitab suci/hadith agama kami yg membuktikan sedemikian.

Daripada kamu sibuk tentang perihal Nabi kami lebih baik kamu sibuk dengan perihal agama kamu yg penuh dengan permasalahan.

Richard Elliot Friedman, dalam bukunya, Who Wrote the Bible, (New York: Perennial Library, 1989), juga menulis: “It is a strange fact that we have never known with certainty who produced the book that has played a central role in our civilization.” Jadi, menurut Friedman, adalah hal yang ajaib bahwa kaum Yahudi-Kristen sebenarnya tidak pernah tahu dengan pasti, siapa yang menulis kitab mereka. Padahal, kitab itu sudah begitu memainkan peran sentral dalam peradaban mereka. Bahkan, Kitab Torah (Five Book of Moses, yakni Kitab Kejadian, Keluaran, Imamat, Bilangan, dan Ulangan) dikatakan Friedman sebagai salah satu teka-teki paling kuno di dunia (It is one of the oldest puzzles in the world).

http://www.insistnet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=36:pengkhianatan-yahudi-&catid=1:adian-husaini

Anonymous said...

laknat kepada ahli kitab yang menuduh bukan-bukan kepada junjungan besar umat islam.ingatlah ahli kitab...kamu akan dilaknat oleh Allah,para rasul dan nabi,para malaikat serta seluruh umat islam..Bukankah kamu sudah dihinakan oleh Allah didalam Al-Quran?tidak mustahil jika kamu menuduh rasullulah di siksa di dalam kubur kerana dari sejak kerasulan rasullulah kamu sudah dengki dan iri hati kepada rasullulah..memang jelas ahli kitab adalah musuh yang nyata kepada orang-orang islam.sekarang bertambahlah keimanan saya terhadap islam..saya sama sekali tidak percaya walaupun sebesar debu dengan tuduhan yang dilemparkan.Demi Allah rasullulah sudah ke syurga..tiada keraguan tentang hal ini.

Anonymous said...

Menulis Alkitab dengan tangan mereka, lalu mengatakan ini dari Allah. (Al Baqarah:79)
“Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: “Ini ialah dari sisi Allah”, supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.

Anonymous said...

islam agamaku... kan kupegang agamaku sampai detak jantungku tidak berdetak lagi..

bagi kaum yg tdk mnyukai islam...hendaklah urus agamu sendiri...

"islam agam yg paling SEMPURNA"

ASYHADU ALA ILLA HA ILLALLAH WA ASH HADU ANNA MUHAMMADAR ROSULULLAH

M.IHSAN said...

Kalau kamu menghina dan mencela nabiku di depanku maka aku tidak akan segan-segan untuk menghajarmu danmengoyak mulutmu sampai tak berbentuk atau salah satu diantara kita MATI...

Genius said...

Assalammualaikum.. Salam ukhwah dari Kabayan Indon, Hahaha... Tenang Semua tenang, gitu aja kok repot, mau apa aja Agamanya biarkanlah,ingat janji kita di surah Al Kafiruun,dan juga sesiapa yg meyakinin Ke Rasulan Muhammad SAW, maka sempurna lah iman dan akidahnya, tak perlu dengar godaan jin dan setan yg membisik ke dalam dada manusia yg manusia itu sendiri pun alfa bahwa peperangan nya yg lebih dahsyat melawan hawa nafsu, ingat janji Allah SWT pasti, Allah SWT pun tak pernah tidor, berserah penuh pada Allah SWT, tunjukkan Islam itu bersatu, semua halangan dan rintangan serta badai ujian ada hikmah didalamnya yg bisa kita petik, karena segala sesuatu yg ada di dunia ini tetap memiliki asbabul nuzul, bawa santai aja, toh kita Ummat muslim udah banyak faham tentang kelemahan Ummat Agama lain, bahkan Dr. Zakir Naik pun telah black blakan di podium, tak perlu resah, yakinlah bahwa yg haq tetap haq dan yg batil tetap batil, Agama deposito kita masa akhirat, Dunia ni dan sisinya deposito kita besok, jadi tak perlu gelap mata, kiamat pasti tiba, mungkin dia sebatas bertanya, mungkin dengan bahasa kasar, ingat nabi sangat pelembut, terangkan dengan lemah lembut, jika batu besar pun akan hancur ato terbelah dengan setetes demi tetes air curah,mengapa dengan emosional, take ESQ optimal, afwan, Wallahu a'lam wa bishowab, wassalammualaikum

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin