Pada tanggal 3 Mac 1924, Kamal Ataturk Laknatullah telah mengadakan sebuah persidangan. Dan si celaka ini berkeyakinan penuh bahawa tiada seorang pun yg hadir di dalam persidangan tersebut akan membantah atau menentangnya. Si laknat ini telah mengutarakan satu resolusi kepada anggota-anggota sidang. Sebuah resolusi keji untuk menghapuskan autoriti tertinggi yg memelihara dan menyusun atur hal ehwal umat Islam. Resolusi menghapuskan khilafah. Pada hari ini, genaplah 85 tahun terkuburnya sebuah khilafah...


:: Penghapusan institusi Khilafah!
Maka dengan ini, terputuslah salasilah khilafah yg agung. Salasilah yg telah dimulakan oleh Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan diakhiri oleh Sultan Abdul Majid At-Thani. Cahaya khilafah tidak mampu lagi bertahan lalu akhirnya terpadam setelah melalui zaman-zaman malapnya.

Resolusi keji yg telah diluluskan ini juga meliputi agenda terancang pembuangan Khalifah pada hari berikutnya tanpa diadakan sebarang perbincangan. Sultan Abdul Majid At-Thani yg merupakan khalifah terakhir bagi Khilafah Turki Uthmaniyyah akhirnya meninggal dalam buangan. Beliau meninggal di Paris, pada tanggal 4 Ramadhan 1363 H/ 23 Ogos 1944.

:: Sejarah berulang - Pemecatan Sultan Abdul Hamid At-Thani
Bahkan sebelum itu, sejarah telah merakamkan peristiwa pemecatan seorang khalifah yg berani, Sultan Abdul Hamid At-Thani pada tanggal 7 Rabiul Awwal 1327 H/ 27 April 1909. Empat orang lelaki telah datang menyampaikan berita pemecatan tersebut kepada beliau. Kononnya pemecatan dibuat atas permintaan ummah. Yang anehnya, tiada seorang pun daripada empat orang yg datang menyampaikan berita itu berbangsa Turki dan beragama Islam. Mereka ialah Emmanuel Carasso yg berbangsa Yahudi Sepanyol, Aram Efendi yg merupakan wakil rakyat berbangsa Armania, As'ad Toptani Basha yg berbangsa Albania dan mempunyai jawatan di Bandar Daraj dan Arif Hikmet yg merupakan seorang pemimpin Armada Laut Uthmaniyyah. Maka, Sutan Abdul Hamid terpaksa hidup dalam buangan.


Pada saat itu, bergembiralah Yahudi dan Freemason. Jatuhnya seorang khalifah yg adil dan amanah. Sultan Abdul Hamid At-Thani, sultan yg dikhianati. Sejarah berulang kembali tapi semakin parah. Kerana pada saat itu, seorang khalifah telah dijatuhkan. Tapi pada tanggal 3 Mac 1924, bukan sahaja seorang khalifah yg dijatuhkan bahkan sebuah Sistem Khilafah!

:: Ataturk agen barat
Kamal Ataturk dipertanggungjawabkan untuk meruntuhkan sebuah khilafah Islam. Hakikatnya, segala gerak kerja Kamal Ataturk ini bertujuan melaksanakan perancangan dalam perjanjian yg telah termeterai di antaranya dan Negara-negara Barat. Perjanjian Lausanne. Perjanjian ini telah termeterai pada 1340 H/ 1923 M. Insya Allah, saya akan menyambung penulisan tentang isi kandungan perjanjian ini.

Istana Khilafah di Topkapi kini bertukar menjadi sebuah muzium.

p/s: Saya perlu berhenti di sini dahulu. Waktu asar telah masuk. Petang ini, selepas asar akan diadakan sebuah diskusi kitab. Malamnya pula akan disi dengan ceramah sempena kelahiran Nabi Muhammad Sollallahualahiwasallam. Saya rasa amat gembira untuk menikmati keindahan hari ini.

Saya juga rasa sedih apabila teringat tarikh hari ini. Ditambah pula dengan tragedi Gaza. Ditambah lagi dengan Musawah anjuran Sisters in 'Islam'. Tetapi, bala bencana yg menimpa umat Islam pada hari ini tidak sepatutnya menghalang kita daripada terus menyaksikan keindahan hidayah Rasulullah Sollallahualaihiwasallam yg telah melata ke seluruh alam.

Al-Fatihah untuk Syuhada Gaza...


Rujukan:
-Ad-Daulah Al-Uthmaniyyah Al-Majhulah karangan Dr. Ahmed AkGunduz dan Dr. Said Ozturk
-Ad-Daulah Al-Uthmaniyyah 'Awamil An-Nuhud wa Asbab As-Suqut karangan Dr. Ali Muhammad As-Solabi

0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin