Tuesday, July 14, 2009

Ulasan berita dunia

Saya mencuri masa di tengah-tengah kesibukan yg pelbagai. Program Bazaria Seri Iman berlangsung meriah. Program kembara bersama adik-adik medic ke Matruh dan Siwa juga telah berlalu. Mereka telah pun pulang bercuti ke tanah air. Kerja mengedit sejumlah tulisan yg ditaklifkan kepada saya masih belum siap. Berbekalkan sebuah kamus Arab-Arab, sebuah kamus Arab-Melayu, sebuah Kamus Dewan Edisi Keempat dan sebuah Kamus Dwibahasa Oxford Fajar. Tugas saya yg sepatutnya berlegar sekitar masalah tatabahasa akhirnya diberatkan lagi dengan beberapa pembetulan fakta yg perlu dilakukan. Maka, saya perlukan senjata berat. Err, sebenarnya saya telah pun melepasi deadline. Kerja-kerja penyusunan kitab di perpustakaan juga masih tertunda. Insya Allah sedikit masa lagi, saya akan selesaikan segala kerja yg tertunda itu. Ya Allah, bantulah saya.

~Oh, tidak! Saya bukan ingin meraih simpati! Saya tahu di luar sana ramai lagi yg jauh lebih sibuk dari saya.

Saya terputus maklumat dengan dunia luar sejak lama. Ya, saya punya kemudahan maklumat di hujung jari tetapi kemudahan sebegitu tidak banyak membantu dalam waktu-waktu sebegini. Nasib baik kawan-kawan berperanan sebagai pemberita tak rasmi. Saya ingin mengulas ringkas berita-berita berikut walaupun saya rasa saya agak ketinggalan.


Michael atau Mikael?

Mungkin agak ketinggalan untuk mengulas isu hangat ini. Berita kematian Michael Jackson menggegarkan dunia. Peminatnya di seluruh dunia menangisi pemergiannya. Masyarakat dunia bingung memikirkan status agama penyanyi pop dunia itu. Saya dimaklumkan beliau dikebumikan mengikut cara Islam. Cara pengebumiannya ini sekaligus akan menentukan status agama beliau. Saya bersangka baik beliau seorang muslim dan mati sebagai seorang muslim. Berdasarkan akidah Ahli Sunnah wal Jamaah, sejahat mana pun seseorang tetapi selagi mana beragama Islam, dia akan tetap ditempatkan di syurga walaupun mungkin terpaksa direndam di dalam neraka terlebih dahulu selama beberapa tempoh waktu. Ulasan ini umum, bukan untuk Michael atau Mikael.


~Gara-gara ragukan berita keislamannya, saya tidak sedekahkan Al-Fatihah kepadanya.


Natrah: Akidah yg terbunuh

Saya dikejutkan dengan kematian Natrah atau Bertha Bertogh. Beliau meninggal dunia ketika berusia 72 tahun akibat leukimia. Salah satu latar tempat tragedi Natrah ialah Kemaman, Terengganu, yg merupakan tempat Natrah membesar. Kemaman, lokasi transit kebiasaan saya dalam perjalanan pulang ke Kuantan dari Kuala Terengganu. Ketika itu, saya langsung tidak tahu bahawa Kemaman sebenarnya menyimpan sejarah yg amat pahit untuk ditelan. Untuk bacaan terperinci, anda baca saja di sini.

Rusuhan Tragedi Natrah sekitar tahun 1950-an

Penyakit leukimia yg meragut nyawanya tersangat ringan jika dibandingkan dengan penyakit akidah yg meragut agamanya. Penyakit akidah yg kronik itu bukan kerana sikapnya yg sengaja mengabaikan kesihatan akidahnya. Beliau hanya seorang kanak-kanak di saat itu. Penyakit itu berpunca daripada perancangan jahat British untuk melihat seorang gadis Islam dimurtadkan. Betapa celakanya, perancangan keji mereka beroleh kejayaan. Tragedi itu menyaksikan 18 orang terkorban demi membayar harga akidah seorang gadis. Hakikatnya, akidah itu tidak ternilai harganya. Walau seluruh makhluk dari zaman terciptanya alam hingga kiamat mengorbankan diri mereka sekalipun, nescaya tidak akan mampu membayar kembali harga akidah yg telah dibunuh. Oh, itu kisah tahun 1950-an.


Saya terfikir, mungkinkah Natrah sebenarnya menyembunyikan akidahnya sehingga ke akhir hayatnya? Tidak mustahil! Jika akidahnya masih tertanam di dalam hatinya, walaupun jasad beliau tertanam di tanah perkuburan bukan Islam sekalipun, beliau akan bangkit dengan roh seorang Muslimah. Cuma, kita diperintah menghukum berdasarkan zahir.

50 tahun berlalu, gejala murtad kian berleluasa. Kita mendesak pihak kerajaan supaya bertanggungjawab menanganinya. Bukan semata-mata desakan supaya dikenakan hukuman bunuh kepada pesalah jenayah murtad, bahkan yg lebih penting ialah pencegahan yg BERSUNGGUH untuk mengelakkan masyarakat daripada terus terjerumus ke dalam lembah durjana ini. Bukannya hanya desakan untuk menghukum setelah bersalah, tapi untuk mencegah sebelum tersalah.

Kerajaan sepatutnya berperanan sebagai pengawal kepada akidah Islam. Kerajaan mesti bertindak menjaga dan memelihara agama daripada dicerobohi unsur-unsur luar yg membinasakan. Saya pernah mengupas secara ringkas kaitan antara kerajaan dan akidah di sini. Dulu, apabila satu jiwa dipaksa murtad, 18 jiwa terpaksa mati. Kini, ratusan ribu yg rela murtad, adakah tiada jiwa yg rela mati? Tiada lagi rusuhan. Jika merusuh, ISA jawabnya! Oh Malaysia, tanah airku.


Marwa El-Sharbini: Simbol keganasan barat

Saya menaiki bas menuju ke kelas bersama Mat Salik. Lalu, Mat bertanyakan berita yg terpampang di muka depan akhbar yg sedang dibaca oleh seorang pakcik Arab. Kelihatannya seperti berita utama. Pakcik Arab itu duduk di hadapan kami. Saya mengintai dari belakang . Kelihatan gambar lukisan seorang lelaki yg memegang sebilah pisau sedang menerkam. Tulisan di bawah gambar berbunyi lebih kurang, 'Seorang lelaki membunuh seorang wanita Muslim Mesir yg berhijab, di dalam mahkamah di Jerman.' Kami bingung. Membunuh di dalam mahkamah?!

Ketika di Matruh, Anas bertanyakan kisah Marwa El-Sharbini. Saya menggeleng kepala tanda tidak tahu. Sehinggalah tiba di rumah, akhirnya segala-galanya terjawab. Seorang wanita Islam yg berasal dari Mesir ditikam sebanyak 18 kali di dalam sebuah mahkamah di Jerman. 18 kali tikaman?! Di dalam mahkamah?! Ya. Gara-gara bertudung. Tudung itu diterjemahkan sebagai lambang keganasan menurut akal pendek si pembunuh. Siapa pengganas sebenarnya?! Err, adakah mahkamah itu kosong sehingga si binatang itu sempat menikam sebanyak 18 kali tikaman? Untuk maklumat tambahan, anda baca di sini. Atau anda google sahaja, baca semua sekali. Tapi, dikatakan media barat sengaja mendiamkan berita ini. Marwa dikebumikan di Iskandariah, Mesir pada 6 Julai 2009.




Wahai muslimah, saya merayu, hargailah kebebasan yg anda kecapi. Betapa susahnya muslimah di luar sana bertudung sehingga diancam bunuh. Di Malaysia lain pula ceritanya. Betapa mudahnya muslimah di tempat kita menanggalkan tudung. Sesuka hati mereka. Cuba renungkan. Mengapa muslimah di luar sana terus berkeras untuk bertudung? Ada apa dengan tudung?!


Islam menang di MU

Alhamdulillah, ini berita terbaru yg mendapat tempat di minda saya, Islam menewaskan sekular di MU. Walaupun kemenangan tipis 65 undi. Saya menarik nafas lega, walaupun agak terkejut dengan kesedaran keluar mengundi di kalangan para pengundi di MU. 87 peratus. Peratusan keluar mengundi yg agak 'membanggakan.' Saya kira, BN berjaya memuja roh-roh jahat untuk turut sama keluar mengundi untuk mereka. Wallahu'alam.



Cukuplah sekadar ini sahaja. Saya bukannya seorang pengulas berita pun. Saya ingin sambung kerja.

3 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum. Mungkin ada satu lagi isu yang boleh dipandang serius. Cuba buka Malaysiakini. Ada isu Kristianisasi di UPM dan isu Roti Suci vs Al-Islam.

al-aman said...

UPM memang masyhur dengan dakyah Kristian. Ni kali pertama saya dengar tentang roti suci, ingatkan ada air suci je @ holy water. Banyak lagi yg perlu dikaji, huh!

al-aman said...

Oh, berita saudara saya di wilayah Xinjiang... kenapa saya terlepas pandang?! Ya Allah, bebaskan mereka dari belenggu ini. Aminnn...

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin