Thursday, September 17, 2009

Jawapan Kuiz Syahrul Huda siri 1


Sempena Program Syahrul Huda anjuran KPT, al-faqir sekali lagi dilantik menjadi panel penggubal soalan kuiz. Sebelum ini, kuiz sempena HIKMAT. Siri satu telah berlalu. Di kesempatan ini, saya ingin berkongsi dengan para pembaca soalan-soalan tersebut berserta jawapan-jawapannya. Tahniah saya ucapkan kepada pemenang siri satu. Jawapan-jawapan untuk kuiz siri kedua dan ketiga akan menyusul.

Jawapan Kuiz Ramadhan Siri 1:


1-

Jawapan :

2- ialah . . . . .

Jawapan : (huruf sin berbaris atas) ialah makanan yang dimakan waktu bersahur – manakala (huruf sin berbaris depan) ialah perbuatan makan sahur.

3- Puasa Ramadhan difardhukan pada tahun ke - . . . . . Hijrah.
Jawapan : Tahun ke-2 Hijrah – pada bulan Syaaban.


4- Siapakah orang pertama yg menunaikan Solat Tarawih?
Jawapan : Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam.


5- Solat Tarawih hanya boleh didirikan setelah menunaikan solat . . . . .
Jawapan : Solat Isyak


6- Salah satu riwayat daripada Imam Malik rahimahullah: Solat Tarawih ditunaikan sebanyak . . . . . rakaat berdasarkan ‘Amal Ahli Madinah, tetapi riwayat yg masyhur daripada beliau ialah 20 rakaat.
Jawapan : 36 rakaat

7- Hukum Al-Hijamah (berbekam) ketika berpuasa menurut Mazhab Syafie ialah . . . . .
Jawapan : Makruh – begitu juga di sisi Mazhab Abu Hanifah dan Mazhab Maliki, manakala membatalkan puasa di sisi Mazhab Hanbali apabila darah telah keluar.



8- Lelaki yg melakukan jimak dengan sengaja ketika puasa Ramadhan diwajibkan ke atasnya kaffarah iaitu, memerdekakan seorang hamba yg beriman dan jika tidak mampu, . . . . . . . . . . dan jika tidak mampu, memberi makan 60 orang miskin.
Jawapan : Puasa dua bulan berturut-turut – wajib mengikut tertib di atas berdasarkan pendapat Jumhur, manakala di sisi Mazhab Maliki wajib secara takhyir (pilihan) samada beri makan 60 orang miskin (paling afdhal), atau puasa 2 bulan berturut-turut atau memerdekakan seorang hamba.



9- Masuknya bulan Ramadhan ditentukan melalui dua perkara: 1- Nampak anak bulan Ramadhan. 2- . . . . . . .
Jawapan : Menyempurnakan bulan Syaaban sebanyak 30 hari – hanya dua cara di atas sahaja yg digunakan pada zaman Nabi SAW, namun pada zaman sekarang masuknya bulan Ramadhan boleh ditentukan dengan satu lagi cara iaitu kaedah ilmu falak.


10- Pada tarikh 19 Ogos 2009, hari Khamis, KPT telah menganjurkan sebuah program diskusi kitab yg khas hanya membicarakan hukum hakam puasa yg bertempat di Dewan Rumah Terengganu. Sebutkan nama penuh kitab itu.

Jawapan: – karangan Syeikh Hasan bin Ahmad bin Muhammad Al-Kaf hafizahullah.


0 comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin