Thursday, December 31, 2009

Masih dengan isu talaqqi

Jika tulisan yg lepas membangkitkan isu 'memadai dengan kelas di dewan kuliah, tidak perlu ke kelas talaqqi', maka tulisan kali ini pula menyentuh isu yg agak bertentangan dengan tulisan sebelumnya.

Pagi tadi seorang kawan menyampaikan tazkirah subuh dan mengingatkan kesilapan yg berlaku sesama kami. Antaranya kurang kecaknaan terhadap pengajian talaqqi. Katanya, satu ketika dulu, tiada orang yg membuka jalan kepadanya untuk ke pengajian talaqqi berbeza sebagaimana hari ini. Bukan seorang ini sahaja yg merungut sebegini bahkan sudah beberapa orang menemui saya dan bercerita perkara yg sama. Dialognya sama cuma karakter yg berbeza. Saya senyum. Sejarah berulang. Itu juga derita yg saya rasai ketika mula menjejakkan kaki di Mesir satu masa dulu. Saya juga menyalahkan orang lain. Gara-gara tidak tahu di mana letaknya Madyafah, saya tersesat jauh. Walhal Madyafah hanya terletak di sebuah lorong berdekatan jalan raya. Akhirnya, sasaran dikenalpasti. Saya menemui Madyafah setelah berpeluh-peluh berjalan sambil melihat-lihat sekeliling. Pintu Madyafah tertutup rapat. Pada hari itu, saya berasa puas. Cukuplah untuk saya kenal dahulu lokasi taman syurga ini. Kelas pengajian di Al-Azhar lebih mudah dicari. Sudah tentu di dalam kawasan masjid.


Setelah beberapa ketika, saya berfikir semula tentang pendirian saya yg menyalahkan orang lain tadi. Saya cuba bersangka baik. Oh, mungkin saya tertinggal ketika kawan-kawan lain dibawa mengenali tempat-tempat talaqqi satu ketika dahulu. Maka, saya mula berpendapat bahawa kesedaran diri sebenarnya amat mampu memberi tunjuk tempat-tempat talaqqi jika tiada yg memberi tunjuk. Kesedaran diri itulah penunjuk jalan saya yg paling setia. Tapi, tugas memberi tunjuk di mana letaknya majlis-majlis ilmu tetap perlu diberikan penekanan. Atas dasar ini, saya membawa junior-junior ke tempat-tempat yg dimaksudkan. Tapi mungkin ada di kalangan junior yg juga tertinggal sebagaimana saya juga tertinggal satu ketika dahulu.

Saya sudah mahu pulang ke Malaysia. Saya tak mahu menyalahkan sesiapa. Saya pohon maaf daripada semua. Saya juga memaafkan semua.

Alhamdulillah, sekarang saya dapati semangat kawan-kawan ke kelas talaqqi semakin membara. AJKT juga tidak kurang hebatnya. Rasulullah Sollallahualaihiwasallam pernah mengutus surat kepada Hercules, mengajaknya supaya memeluk Islam. Baginda berkata, jika Hercules memeluk Islam, beliau akan mendapat dua pahala. Pahalanya memeluk Islam dan pahala rakyatnya yg mengikuti jejak langkahnya memeluk Islam. Begitu juga dengan AJKT, jika mereka ke kelas talaqqi lalu 'rakyat' turut mengikut. Maka, mereka juga dapat pahala ekstra.

Saya mahu kembali semula ke Mesir setelah pulang insya Allah. Dulu, hasrat murni saya pernah disindir. Saya kata mahu kekal empat tahun di Mesir tanpa pulang, bukan dengan nada bercakap besar tapi sebagai motivasi buat diri dan rakan-rakan. Tapi, ada suara-suara yg memperlekehkan walaupun mungkin tanpa niat. Ada juga yg mencabar. Alhamdulillah, terbukti saya berjaya menyahut cabaran. Sekarang, apabila saya menyuarakan keinginan untuk kembali semula ke Mesir setelah pulang ke Malaysia, suara-suara menyindir turut kedengaran di sekeliling. Maka, saya cuba menyahut cabaran seterusnya. Ada juga yg memujuk agar kembali. Maka, saya akan cuba termakan pujuk rayu anda.


*Madyafah ialah tempat pengajian talaqqi yg diasaskan oleh anak-anak Syeikh Ismail Sodiq Al-'Adawi, bekas Imam Masjid Al-Azhar.

p/s: Saya mahu menulis penulisan ilmiah tapi keadaan masih tidak mengizinkan :(

5 comments:

dinsidek said...

BaarokAllahu fiik..

al-aman said...

Amiiinnn. Ust Din sidek x mboh mai smula ke? :)

dinsidek said...

rsenya smbung kt msia plk..huhu..ya Muqolliba al-quluubi..thabbit qolbi 'ala diinika..

al-aman said...

Ok, kita jmpa Malaysia. Nk kawin kekgi jgn lupa jemput tu. Jemput pakai blog ni pn x pe :) X yah kad. Huhu...

Anonymous said...

semoga berjaya dunia dan akhirat

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin