Tuesday, March 29, 2011

Fallujah satu masa dahulu

Walaupun kes Libya tidak sama dengan kes Iraq tetapi apabila barat mula campur tangan, segala-galanya mungkin terjadi. PBB melancarkan serangan dengan alasan mahu membela rakyat tertindas dan menghukum Gaddafi. Liga Arab pula seolah-olah tiada fungsi manakala PBB sudah mula bergerak jauh. Serangan yg dilancarkan PBB dikatakan untuk melumpuhkan persenjataan tentera Gaddafi. Taktik ini digunakan oleh pihak tertentu untuk monopoli suasana di Libya. Mereka mahu rakyat Libya bergantung harap kepada mereka. Mereka mahu Islam berada di bawah telapak kaki mereka.

Bekas Duta Jerman yg memeluk Islam, Dr Murad Hoffman pernah berkata, “Barat saling berbalah sesama mereka tapi apabila berbicara mengenai Islam, mereka bersatu..” Umat Islam di akhir zaman ibarat hidangan yg sedang menunggu masa untuk disantap. Saya bimbang Libya akan berakhir dengan kemusnahan seperti Iraq dan Afghanistan. Apabila membaca mengenai tajuk sebuah artikel ‘Libya jadi Iraq’, saya teringat satu kisah yg diceritakan oleh seorang tokoh ulama dari bumi Iraq. Beliau ialah Syaikh Dr. Abdul Malik as-Sa’di hafizahullah, bekas mufti Negara Iraq yg lepas. Seorang ulama dari Iraq pernah menulis, "Jika tiada ulama di Iraq kecuali keluarga as-Sa’di maka ia telah pun memadai." Keluarganya ialah keluarga ulama. Salah seorang adiknya mengajar di UIAM. Baru-baru ini seorang adiknya yg lain, Syaikh Abdul ‘Alim as-Sa’di terbunuh dalam satu kejadian yg dikatakan didalangi oleh kumpulan al-Qaeda at-Takfiri. Beliau dipercayai dibunuh oleh seorang lelaki yg berpura-pura meminta fatwa. Kononnya, Syaikh ini ialah seorang mufti upahan Amerika dan telah halal darahnya hanya kerana beliau berfatwa agar semua penduduk Iraq keluar mengundi. Al-Fatihah..

Ketika saya berkunjung ke bumi Jordan, saya menghabiskan masa lebih kurang sebulan di Mu’tah, lokasi berlakunya peperangan Mu'tah yg menyaksikan gugurnya sebilangan sahabat termasuk 3 orang ketua pasukan tentera yg dilantik Baginda iaitu Zaid bin Harithah, Jaafar bin Abi Talib dan Abdullah bin Rawahah radiyallahu'anhum. Saya tidak melepaskan peluang menghadiri kelas pengajian Syaikh Abdul Malik as-Sa’di yg diadakan pada waktu malam, khas untuk mahasiswa-mahasiswa Malaysia di sana. Ketika itu beliau bertugas sebagai pensyarah di Universiti Mu’tah. Dalam kelas pengajian khas itu, beliau mengajar Fiqh Mazhab Syafie menerusi kitab Minhaj at-Talibin, Ilmu Sarf menerusi kitab tulisannya dan Ilmu Mantiq menerusi kitab as-Sullam yg dipermudahkan sendiri olehnya.

Libya akan jadi Iraq? Mudah-mudahan tidak. Saya teringat bahawa Syaikh Abdul Malik as-Sa’di pernah bercerita mengenai Fallujah di Iraq yg lebih dikenali sebagai sarang pengganas sebagaimana yg dijaja oleh media barat. US telah menggunakan White phosphorus - WP (Fosforus putih) untuk menyerang Fallujah yg kononnya dihuni oleh golongan pengganas. Justeru, seorang ahli parlimen US meletakkan jawatan sebagai tanda protes tindakan kerajaannya yg kejam dan zalim terhadap Iraq yg sehingga sekarang masih tidak mampu dibuktikan bersalah. WP juga telah digunakan ketika serangan Israel ke atas bumi Gaza pada 2008-2009 yg lalu. Bom kimia ini telah diharamkan penggunaannya di seluruh dunia kerana boleh menyebabkan kebakaran dahsyat kepada orang awam. WP boleh mengakibatkan kecederaan bahkan kematian melalui 3 cara. Yg pertama melalui kebakaran yg membakar jauh ke dalam tisu tubuh. Yg kedua melalui cara menghidunya dalam bentuk asap. Yg ketiga melalui cara menelannya. Baca lagi mengenai WP di sini. Saksikan juga sebuah filem dokumentari, Fallujah, The Hidden Massacre. Saya berpeluang menontonnya ketika di Mesir dahulu. Terdapat pengakuan dari bekas anggota tentera US yg terlibat dalam operasi memusnah Fallujah. Antara yg diakuinya ialah terdapat penggunaan WP dalam serangan di Fallujah. Filem ini juga mendedahkan keadaan mayat-mayat yg sangat mengerikan akibat serangan menggunakan WP.


Syaikh berkata, ramai yg tidak mengenal Fallujah. Syaikh menyifatkan penduduk Fallujah tidak seperti yg disifatkan oleh media barat. Mereka ialah golongan yg sangat memuliakan tetamu. Syaikh mula bercerita. Di satu kawasan di Fallujah, tiada sebuah pun kedai makan. Sesiapa yg berkunjung ke sana pasti akan dijadikan tetamu. Sabda Baginda, “Sesiapa yg beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka muliakanlah tetamunya.”-Riwayat Bukhari dan Muslim. Dipendekkan cerita, akhirnya ada seorang lelaki yg membuka kedai makan di situ. Terdapat seorang badwi yg melintas di situ lalu dia terus dijemput untuk masuk ke kedai barunya. Si badwi dilayan dengan penuh mesra bahkan ditanya apa yg mahu dimakan. Si badwi tersenyum gembira. Hatinya girang dilayan umpama raja. Namun, si badwi tidak pelik. Memang itu adat kebiasaan penduduk di situ, suka memuliakan tetamu.

Selesai makan, si badwi bangun untuk beredar. Tiba-tiba tuan kedai menyebut harga makanan-makanan yg dimakannya. Si badwi terperanjat. Dia mengibas-ngibas bajunya, sebagai isyarat untuk menunjukkan rasa pelik - satu isyarat yg biasa dilakukan oleh penduduk di sana. Kata si badwi, “Makan pun kena bayar?!” Tidak tergambar pada pemikirannya bahawa dia perlu bayar apa yg dimakannya. Kebiasaannya, dia dijamu secara percuma. Fallujah yg dikenalinya ialah Fallujah yg melayan tetamu tanpa sebarang bayaran. Itulah Fallujah satu masa dahulu. Kini, apa cerita Fallujah?!

1 comments:

Collection said...

you have a great blog logo. ISLAM IS PEACE. Sahih al boukhâri en français

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin