Sunday, October 10, 2010

Aduh! Kena atas kepala!

“If I asked for people to die for the sake of God, I would have them lining up at my house; but when I ask people to live for the sake of God, I can’t find anyone.”
- Shaykh Abdallah bin Bayyah



Aduh! Saya sungguh terasa. Jazakumullah kepada Syaikh Abdullah bin Bayyah hafizahullah kerana kata-katanya yg cukup bermakna. Jazakumullah juga kepada Syaikh Hamza Yusuf hafizahullah sebab saya ambil kata-kata tersebut dari blog beliau.


p/s: Sudah lama rasanya tidak berblog. Nasib baik masih ingat password.

Wednesday, September 8, 2010

Sebab-sebab pengampunan di bulan Ramadhan

Terdapat banyak sebab pengampunan dosa pada bulan Ramadhan. Antara yg disebut di dalam kitab Lataif al-Ma'arif karangan Ibnu Rajab al-Hanbali rahimahullah ialah:

1- Puasa, menghidupkan Ramadhan dan Malam al-Qadr (lailatul Qadr) dengan beribadah.

Baginda bersabda,
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إيمَانًا وَاحْتِسَابًا ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran daripada Allah nescaya diampunkan baginya dosanya yang telah lalu." (Bukhari dan Muslim)

Dalam riwayat yg lain, "Sesiapa yang menghidupkan Ramadhan dengan penuh keimanan..." Terdapat juga riwayat yg lain, "Sesiapa yang menghidupkan Lailatul Qadr dengan penuh keimanan..."



2- Memberi makan kepada orang yg berpuasa.

Salman al-Farisi radiyallahu'anhu meriwayatkan khutbah Baginda apabila menjelang Ramadhan. Antara isi kandungannya,

مَنْ فَطَّرَ فِيهِ صَائِمًا كَانَ مَغْفِرَةً لِذُنُوبِهِ وَعِتْقَ رَقَبَتِهِ مِنَ النَّارِ ، وَكَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْتَقِصَ مِنْ أَجْرِهِ شَيْءٌ

"Sesiapa yg memberi makan orang yg berpuasa di dalamnya (Ramadhan) maka itu menjadi pengampunan kepada dosa-dosanya dan membebaskannya daripada api neraka dan baginya pahala sebagaimana orang yg berpuasa tanpa kurang pahala orang itu sedikitpun. " (Sahih Ibn Khuzaimah, Syua'b al-Iman oleh al-Baihaqi)

-Imam Ibnu Khuzaimah meletakkan hadith ini di bawah Bab Kelebihan-Kelebihan Bulan Ramadhan Sekiranya Khabar (hadith) Ini Sahih. Imam al-'Ayni pula menghukum hadith ini sebagai munkar. Wallahu'alam.

Walaubagaimanapun sebahagian makna hadith khutbah ini disokong oleh hadith yg dinilai sebagai hasan sahih oleh Imam Tirmizi iaitu berkenaan kelebihan menyediakan juadah berbuka kepada orang berpuasa, tidak terhad pada bulan Ramadhan sahaja.

مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا

"Sesiapa yg memberi makan orang yg berpuasa maka baginya pahala sebagaimana orang yg berpuasa tanpa kurang pahala orang itu sedikitpun." (Sunan at-Tirmizi)

3- Berzikir.

Baginda bersabda,
ذَاكِرُ الله فِي رمضان مَغْفُورٌ لَهُ

"Orang yg berzikir mengingati Allah pada bulan Ramadhan, diampunkan baginya. (Diriwayatkan oleh at-Tabarani dan al-Baihaqi daripada Sayyidina Umar radiyallahu'anhu - al-'Ajluni, Kashful Khafa')

4- Beristighfar (memohon keampunan).

Istighfar ialah doa supaya dikurniakan keampunan. Doa orang yg berpuasa mustajab ketika sedang berpuasa dan ketika berbuka. Apabila berbuka puasa, Ibnu Umar radiyallahu'anhu akan berdoa, "Ya Allah Yang Maha Luas Pengampunannya, ampunkanlah aku."

Baginda bersabda,
ثَلاَثُ دَعَوَات لاَ تُرَدُّ دَعْوَةُ الوَالِدِ ودَعْوَةُ الصَائِمِ ودَعْوَةُ المُسَافِرِ

"Tiga doa yg tidak akan ditolak: Doa seorang bapa (kepada anaknya), doa orang yg berpuasa dan doa orang yg bermusafir." (Sunan al-Kubra oleh al-Baihaqi)

5- Istighfar para malaikat kepada orang-orang yg berpuasa sehingga mereka berbuka.

Baginda bersabda,
وَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ الْمَلَائِكَةُ حَتَّى يُفْطِرُوا

"Dan para malaikat beristighfar (memohon keampunan) bagi mereka sehinggalah mereka berbuka." (Riwayat Ahmad)



ليس العيد لمن لبس الجديد /// وإنما العيد لمن طاعته تزيد
وليس العيد لمن تجمّل باللباس والمركوب /// وإنما العيد لمن غفرت له الذنوب

"Bukanlah hari raya itu untuk orang yg berpakaian baru, sesungguhnya hari raya itu untuk orang yg bertambah ketaatannya. Dan bukanlah hari raya itu untuk orang yg bercantik-cantik dengan pakaian dan kenderaan, sesungguhnya hari raya itu untuk orang yg diampunkan dosanya."


Kata Imam Ibnu Rajab al-Hanbali rahimahullah,

Wahai orang-orang yg melakukan maksiat, dan kita semuanya sedemikian. Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah dengan sebab buruknya perbuatan-perbuatan kamu. Maka berapa ramaikah orang-orang seumpamamu yg dibebaskan daripada api neraka pada hari-hari ini. Maka berbaik sangkalah kamu dengan Tuhanmu!


تقبّل الله منا ومنكم

Wednesday, August 11, 2010

Tazkirah Ringkas: Puasa dan Sabar

Rasulullah sollallahualaihiwasallam bersabda, Allah berfirman, "Setiap amalan anak Adam ialah untuk dirinya kecuali puasa, sesungguhnya ia adalah untukKu dan Akulah yg akan membalasnya, dan sesungguhnya bau mulut orang yg berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau al-misk (kasturi)." Hadith Riwayat Bukhari.


Apabila seseorang berpuasa dengan ikhlas maka dia akan bersabar untuk menahan dirinya daripada segala perkara yg membatalkan puasa. Dia perlu bersabar dengan semua kategori kesabaran. 3 kategori sabar:

Kategori pertama: Sabar untuk melakukan ketaatan
Kategori kedua: Sabar untuk meninggalkan maksiat
Kategori ketiga: Sabar di atas ujian Allah yg menyakitkan

Ketiga-tiga kategori sabar terdapat di dalam ibadah puasa iaitu bersabar melakukan taat, bersabar meninggalkan maksiat dan bersabar di atas ujian lapar, dahaga dan lemahnya tubuh badan kesan daripada berpuasa.

Bahkan Baginda bersabda dalam sebuah hadith yg dinilai sebagai hasan oleh Imam Tirmizi, "Puasa itu sebahagian daripada kesabaran."

Allah berfirman dalam Surah az-Zumar ayat 10, "Sesungguhnya (Dia) memberi ganjaran kepada orang-orang yg sabar dengan ganjaran yg tidak terhitung."

Baginda juga bersabda, "Dan ia (Ramadhan) bulan kesabaran dan kesabaran itu ganjarannya syurga." Riwayat Ibnu Khuzaimah di dalam Kitab Sahihnya.

Ayuh berpuasa, ayuh bersabar, ayuh ke syurga!


p/s: Jangan lupakan saudara seIslam kita yg berlapar bukan sahaja di siang hari malah juga di malam hari.


Rujukan:

Lataif al-Ma'arif, Ibnu Rajab al-Hanbali rahimahullah

Setiap kali masuknya bulan Ramadhan, umat Islam di Malaysia akan dihidangkan dengan beberapa persoalan yg sejak dulu dan sehingga sekarang masih diperdebatkan. Antaranya, apakah hukum berselawat di antara dua rakaat solat sunat Terawih? Adakah ianya bidaah dan haram kerana ia tidak pernah wujud di zaman Rasulullah Sollallahualaihiwasallam dan tiga kurun yg pertama?

kredit kepada rizal tahir di flickr

Syeikh 'Atiyyah Saqr rahimahullah, Bekas Ketua Lajnah Fatwa al-Azhar di dalam kitabnya al-Fatawa min Ahsan al-Kalam fi al-Fatawa wa al-Ahkam, di halaman 507, ditanya bahawa terdapat jemaah yg berzikir antara dua atau empat rakaat Terawih dan sebahagian menganggap perbuatan itu bidaah yg tidak dibenarkan syarak. Apakah hukumnya di sisi agama?

Beliau menjawab bahawa, "Tiada nas yg melarang berzikir, berdoa atau membaca Al-Quran sebagai pemisah di celah antara setiap dua atau empat rakaat Terawih. Ia termasuk di bawah perintah umum berzikir dalam setiap keadaan. Ulama salaf tidak melakukannya tidak menunjukkan kepada larangan melakukannya, bahkan riwayat bahawa mereka melarang zikir itu tidak boleh dipercayai."

"Pemisah ini (zikir) menyerupai apa yg dilakukan oleh penduduk Mekah (satu ketika dahulu, bukan sekarang) yg bertawaf 7 kali mengelilingi Kaabah antara setiap dua rakaat terawih. Perkara demikian menyebabkan penduduk Madinah menambahkan bilangan solat terawih mereka melebihi 20 rakaat dan tambahan itu sebagai ganti kepada tawaf yg tidak dapat dilakukan. Ia juga merupakan satu cara yg tersusun dan bersistematik, dengan cara ini mereka akan mengetahui bilangan rakaat terawih yg telah dikerjakan. Di samping itu, ia juga menambahkan kecergasan orang yg solat."

"Maka, tidak ada larangan secara mutlak. Dengan sebab itu, ia tidak termasuk di bawah kategori bidaah. Nas-nas yg umum bukan sekadar tidak menentangnya bahkan menyokongnya. Jika dinamakan bidaah sekalipun, maka ia dikira selari dengan kata-kata Sayyiduna Umar bin al-Khattab radiyallahuanhu, "نعمت البدعة هذه" yg bermaksud, "Betapa nikmatnya bidaah ini" setelah melihat berhimpunnya umat Islam ketika itu mengerjakan solat terawih berimamkan Sayyiduna Ubai bin Ka'ab radiyallahuanhu."


Komentar saya: Kepada yg ingin berselawat di celah-celah solat sunat Terawih, jangan beriktikad bahawa ini memang sunnah yg ditunjukkan secara langsung oleh Baginda. Tapi terdapat perintah secara umum untuk berselawat tanpa mengkhususkan waktunya di celah-celah Terawih. Perkara ini harus diperjelas kepada masyarakat agar mereka memahami bahawa selawat di antara Terawih itu bukanlah suatu perkara yg wajib dan haram jika ditinggalkan.

Kepada yg tidak mahu berselawat pada waktu itu janganlah menghukum bidaah kepada amalan ini, ditambah pula dengan alasan ia dilakukan secara berjemaah, secara jahr (nyaring), dengan lafaz dan susunan yg tertentu, berhujah dengan hadith 'كل بدعة ضلالة'. Bukankah hadith ini juga ditemui oleh para ulama' yg lain? Namun kefahaman mereka terhadap hadith itu berbeza dengan kefahaman kamu. Ayuh kita mengamalkan sikap berlapang dada. Kita bantu membantu dalam perkara yg kita sepakati dan kita bertolak ansur dalam perkara yg kita perselisihkan.

Jangan lupa untuk memasukkan slot pengisian ilmu antara Terawih. Jangan buat selepas Terawih, nanti ramai ahli jemaah yg angkat punggung keluar dari masjid. Gunakan kesempatan yg ada untuk membincangkan perkara penting yg diabaikan oleh masyarakat. Bahkan pada awal-awal Ramadhan, boleh gunakan ruang ini untuk memberi kefahaman tentang hukum selawat antara Terawih, adakah ianya sunnah atau bidaah? Di manakah kesilapan yg perlu diperbetulkan. Kemudian, teruskan dengan pengisian-pengisian lain pada malam-malam berikutnya. Tapi slot ini jangan terlalu lama. Saya fikir 15-20 minit sudah mencukupi.


Rujukan:

al-Fatawa min Ahsan al-Kalam fi al-Fatawa wa al-Ahkam, Syeikh 'Atiyyah Saqr

Industri hiburan khususnya perfileman di Malaysia tidak mampu melahirkan generasi yg berguna, ini pendapat saya. Bahkan, sepatutnya UMNO yg merupakan parti komponen terpenting BN menggunakan kuasanya menghasilkan filem yg mempromosikan gagasan 1 Malaysia. Bukankah anak-anak muda sekarang gilakan hiburan? Undi mereka dalam PRU 13 amat berguna untuk memenangkan mana-mana parti yg bertanding. Arahan PM kepada mana-mana pengarah filem supaya menghasilkan satu filem gempak yg berlatarbelakangkan konsep 1Malaysia (walaupun sebenarnya hanya 1 retorik sebagaimana slogan-slogan yg lalu) pasti akan disambut hebat. Tapi rupanya UMNO tidak bijak menggunakan peluang. Sekarang mereka sibuk meminang PAS sehingga Khairi Jamaludin terpaksa meluahkan kata-kata, "Utusan makes UMNO look desperate!" gara-gara akhbar itu yg menggila, mewar-warkan berita yg akhirnya menunjukkan seolah-olah UMNO seorang yg gila talak!

Kembali kepada topik. Ke manakah halatuju industri perfileman tempatan sebenarnya?



Filem-filem import sudah terbiasa dengan adegan dan babak yg mengghairahkan, aksi yg merosakkan, jalan cerita yg menggugat akidah dan kepercayaan, dan memang itulah agenda syaitan-syaitan dan Dajjal Freemason yg berdiri di sebalik Hollywood. Tetapi, bagaimana pula dengan filem-filem tempatan? Banyak sungguh filem-filem seram dan tahyul yg ditayangkan sekarang. Oleh sebab filem-filem ini dianggap tidak melanggar garis panduan yg ditetapkan LPF, maka ia bebas ditayangkan di pawagam dan dijual dalam bentuk VCD. Apakah filem tempatan yg serius memberikan faedah selain dari faedah hiburan ya? Sesiapa yg ada cadangan, silalah utarakan. Mungkin sedikit sebanyak mampu mengubah persepsi saya terhadap industri perfileman tempatan.

Sebenarnya, saya irihati dengan industri perfileman di negara jiran kita, Indonesia. Filem seperti Laskar Pelangi sungguh menarik untuk ditonton. Filem garapan sutradara Riri Riza itu telah memenangi kategori The Best Picture pada Asia Pacific Film Festival tahun 2009. Filem Sepet yg juga pernah menang anugerah, bagi saya merupakan satu kebodohan juri yg buta menilai. Oh, ini bukan bidang saya. Persetankan sahaja. Saya pun tak pernah menonton filem bodoh itu kecuali trailernya.

Indonesia kelihatannya semakin rancak menghasilkan filem yg mengisahkan riwayat hidup tokoh-tokoh negara itu. Kumpulan-kumpulan Islam di sana sudah maju selangkah ke hadapan, menggunakan wasilah filem untuk tujuan dakwah mereka. Misalnya, Filem Sang Pencerah yg akan ditayangkan Aidilfitri ini. Kelihatannya menarik. Filem ini diadaptasi dari kisah hidup KH Ahmad Dahlan (1868-1923), pengasas gerakan Muhammadiyah di Indonesia. Secara jujurnya, saya kurang setuju dengan beberapa perkara dalam Muhammadiyah atas sebab-sebab tertentu. Saya tak mahu suarakannya. Bahkan Muhammadiyah sekarang tidak lagi seperti Muhammadiyah di awal penubuhannya dulu. Virus sekular-liberal telah meresap masuk dan menjangkiti organisasi yg berusia lebih kurang 100 tahun itu. Usaha Islah yg dibawa oleh Muhammadiyah kini tercemar dengan gelagat anak mudanya yg berkiblatkan barat dan mengkagumi orientalis. Akibatnya, al-Quran yg dipersoalkan. Mungkin filem ini ialah satu usaha murni Muhammadiyah untuk membersihkan semula dirinya serta memperkenalkan siapa sebenarnya KH Ahmad Dahlan yg mengasaskan Muhammadiyah dengan semangat pemurnian ajaran Islam, setelah terpengaruh dengan idea-idea al-Afghani, Muhammad Abduh dan Rashid Ridha.

PKS (Partai Keadilan Sejahtera), sebuah parti politik aliran Islam di Indonesia sebelum ini pernah muncul di medan perfileman melalui filem Sang Murabbi. Mungkin filem haraki ini tidak meletup seperti filem Ketika Cinta Bertasbih tapi ia berjaya menampilkan peribadi murabbi parti itu, Ustaz Rahmat Abdullah yg bertanggungjawab melahirkan kader-kader dakwah dalam PKS. Jujurnya, saya tidak pernah kenal nama ini kecuali setelah terbitnya filem Sang Murabbi.



Nampaknya PKS dan Muhammadiyah sudah mengorak langkah. Mungkinkah FPI (Front Pembela Islam) juga bakal menghasilkan filem? 'Sang Pembela Akidah', mungkin? Yg menceritakan kisah hidup pemimpinnya Habib Rizieq bin Shihab. FPI ialah NGO terbesar di Indonesia yg menjalankan operasi amar makruf, nahi munkar. Ketegasannya menentang Ahmadiyah (Qadiyani) yg kafir itu dibantah keras oleh kelompok liberal di sana. Kesan daripada itu, Habib Rizieq masuk penjara buat yg kesekian kalinya. Beliau pernah berkunjung ke Malaysia dan menyampaikan pidatonya di masjid berdekatan rumah saya. Pidatonya cukup bertenaga dan meyakinkan. Bilalah lagi saya akan bertemu beliau.

Mungkinkah NU (Nahdatul Ulama) juga akan tampil dengan filem yg menceritakan kisah hidup pengasasnya, KH Hashim Asyaari? Judulnya mungkin 'Sang Kiai'? Mungkin Majelis Rasulullah pimpinan Habib Munzir al-Musawa juga akan menghasilkan 'Sang Pendakwah'? Yg menceritakan kisah dakwah Habib Munzir yg telah berjaya menghimpunkan sejuta umat Islam di kota Jakarta. Mudah-mudahan usaha beliau untuk menjadikan Jakarta sebagai Kota Rasulullah berhasil, insya Allah. JIL (Jaringan Islam Liberal) yg sesat itu pula mungkin akan tampil dengan Pak Nurcholis Majidnya, pentaklid Harvey Cox.


Lajnah Seni dan Budaya

PAS di Malaysia telah maju setapak ke hadapan apabila menubuhkan satu lajnah baru yg diwar-warkan penubuhannya dalam muktamar ke-56 baru-baru ini. Lajnah Seni dan Budaya. Satu lajnah yg saya kira bakal berhadapan dengan 1001 cabaran dalam mempromosikan hiburan alternatif di bumi Malaysia. Produk pertama lajnah ini ialah Konsert Naskhah Cinta yg diadakan di PUTIK ketika muktamar baru-baru ini. Melalui lajnah ini, saya percaya PAS mampu pergi lebih jauh dalam dakwahnya dan ini akan menjadi mimpi ngeri yg menakutkan UMNO. Saya amat teruja jika PAS berjaya menghasilkan filem sebagaimana PKS dan Muhammadiyah di Indonesia. Mungkin peribadi yg layak ditampilkan ialah mereka yg telah menghadap Allah dengan janjinya seperti Prof Burhanuddin al-Helmi yg sufi lagi haraki atau mungkin Ust Fadhil Noor yg amat tegas dan berani.


p/s: Saya sedang menunggu terbitnya animasi Aiman Kembara yg lebih berunsur dakwah, jika nak dibandingkan dengan animasi Upin dan Ipin. Tahniah Al-Azhar Media!

Wednesday, July 21, 2010

Peribadi yang mati

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang) - Surah al-Ahzab ayat 21

Saya sedang membaca buku Pendidikan Islam Membangun Manusia Berkarakter dan Beradab, karya baru Dr. Adian Husaini, seorang yg pakar dalam peradaban Islam dan barat, salah seorang anak didik Prof al-Attas, pengasas ISTAC. Latar belakang pendidikan Dr. Adian menarik minat saya untuk membaca karya-karyanya. Beliau serius dalam menuntut ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah. Beliau belajar di sekolah biasa, juga di pesantren. Bahkan ketika belajar di Fakultas Kedokteran Hewan IPB, beliau mampu menterjemahkan buku-buku berbahasa Arab, yg membuktikan penguasaan beliau terhadap bahasa al-Quran itu. Bererti beliau bukan ustaz jadian yg menulis buku-buku dengan hanya berpandukan terjemahan semata-mata lalu mendabik dada.

Bengang sungguh rasanya apabila sebuah buku yg mengupas hukum-hakam Fiqah ditulis oleh fulan bin fulan, yg merombak ilmu Fiqah yg diajar para ulama silam. Apabila melihat rujukan-rujukannya semuanya buku terjemahan. Tetapi mampu berijtihad menolak pendapat imam-imam besar? Kalau buku-buku cerita, novel sejarah Islam seperti yg dihasilkan oleh Pak Latif PTS itu maka saya teramat menghormati usaha sebegitu. Adik saya kelihatan 'taksub' benar kepada tulisan-tulisan Pak Latif. Tapi kalau seseorang yg tidak mempunyai latar belakang pendidikan agama yg serius lalu mengulas pula soal hukum, maka ini bala besar. Oh, saya sudah menyimpang. Kembali kepada topik.

Sebenarnya, saya hanya mahu berkongsi dengan rakan-rakan pembaca tulisan Prof HAMKA yg mengulas tentang peribadi. Saya sungguh tertarik dengan tulisan beliau yg dipetik oleh Dr. Adian di dalam buku barunya ini. Dalam bukunya yang berjudul, Pribadi (Jakarta: Bulan Bintang, 1982, cet.ke-10), Prof. HAMKA memberikan gambaran tentang sosok manusia yang pandai tapi tidak memiliki peribadi yang unggul:

”Banyak guru, dokter, hakim, insinyur (engineer), banyak orang yang bukunya satu gudang dan diplomanya segulung besar, tiba dalam masyarakat menjadi ”mati”, sebab dia bukan orang masyarakat. Hidupnya hanya mementingkan dirinya, diplomanya hanya untuk mencari harta, hatinya sudah seperti batu, tidak mampunyai cita-cita, lain dari pada kesenangan dirinya. Pribadinya tidak kuat. Dia bergerak bukan karena dorongan jiwa dan akal. Kepandaiannya yang banyak itu kerap kali menimbulkan takutnya. Bukan menimbulkan keberaniannya memasuki lapangan hidup.”

Menurut Prof HAMKA, seseorang dihargai kerana peribadinya, bukan kerana tubuhnya. Maka, apalah guna tubuh yg sihat, rupa paras yg cantik tapi akhlaknya tiada?

Prof HAMKA menulis lagi:

“Dua puluh ekor kerbau pedati, yang sama gemuknya dan sama kuatnya, sama pula kepandaiannya menghela pedati, tentu harganya tidak pula berlebih kurang. Tetapi 20 orang manusia yang sama tingginya, sama kuatnya, belum tentu sama “harganya”, sebab bagi kerbau tubuhnya yang berharga. Bagi manusia, pribadinya. Berilmu saja, walaupun bagaimana ahlinya dalam suatu jurusan, belum tentu berharga, belum tentu beroleh kekayaan dalam hidup, kalau sekiranya bahan pribadinya yang lain tidak lengkap, tidak kuat, terutama budi dan akhlak.”

Ayuh membina peribadi yg mulia. Peribadi termulia pernah tercipta ialah peribadi penghulu kepada sekalian Nabi, Nabi Muhammad sollallahualaihiwasallam. Baginda ialah uswatun hasanah, contoh ikutan terbaik dan terunggul. Menelusuri sirah Baginda tanpa mengambil 'ibrah, pengajaran daripadanya adalah satu kesilapan yg perlu diperbaiki. Maka umat Islam harus menjadikan kitab Sirah sebagai nas mafhum (teks yg difahami) bukan sekadar nas maqru' (teks yg dibaca).

Tarikh sebenar berlakunya peristiwa Isra' Mi'raj tidak dapat ditentukan secara tepat. Imam Nawawi berpendapat ianya berlaku pada 27 Rejab sebagaimana yg dinyatakan beliau di dalam kitabnya Raudhat at-Talibin[1]. Pendapat ini juga dipegang oleh Imam Ibnul Athir, Imam ar-Rafi'e dan Imam Ibnu Hazm al-Andalusi rahimahumullah. Walaubagaimanapun pendapat ini ditolak oleh ulama yg lain, dan antara ulama yg terkemudian ialah Syeikh Yusuf al-Qaradhawi hafizahullah. Beliau mengatakan bahawa pendapat ini lemah dengan hujah tiada hadith sahih mahupun kata-kata sahabat yg menyokongnya, sambil mendatangkan perakuan daripada Imam Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah. Fatwa beliau di sini. Pendapat 27 Rejab juga dinisbahkan kepada Qassas (tukang-tukang cerita) yg kebiasaannya banyak menyebarkan cerita-cerita palsu bahkan khurafat. Walaubagaimanapun, adalah sesuatu yg biadap jika mengatakan Imam Nawawi taklid pendapat Qassas. Mungkin beliau sudah berijtihad cuma boleh jadi hujahnya itu lemah, pendapat yg sama antara beliau dan Qassas tidak bererti beliau bertaklid kepada Qassas. Sila beradab.

Ulama juga berkhilaf tentang tahun berlakunya peristiwa bersejarah ini. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perselisihan ulama sekitar tarikh dan tahun peristiwa Isra' Mi'raj anda boleh rujuk tulisan Ust Khairul Azmi di sini.



Apa yg perlu diambil pengajaran bukannya pada tarikh sesebuah peristiwa itu berlaku tapi intipati peristiwa itu. Jika kita tahu sekalipun tarikh yg tepat apakah kelebihannya untuk akidah dan ibadah kita? Tiada nas menyatakan kelebihan khusus beribadah di siang hari atau malamnya, bahkan ia seperti hari-hari dan malam-malam yg lain.

Yang penting, janganlah berbalah dalam perkara sebegini. Penjelasan secara hikmah perlu diberikan kepada masyarakat. Salah satu caranya ialah dengan memberikan pendedahan tentang perselisihan ulama berkenaan tarikh Isra' Mi'raj di dalam ceramah yg biasa diadakan sempena tarikh 27 Rejab itu. Insya Allah masyarakat akan mula sedar dan tidak lagi berkeras dengan pendapat yg satu sahaja. Setelah itu, pada tahun-tahun mendatang jika ceramah Isra' Mi'raj masih diadakan pada tarikh yg sama juga maka bagi saya tiada salahnya sebab mereka tidak lagi beriktikad sepertimana sebelumnya. Bahkan pendedahan sebegini elok diberikan setiap kali ceramah Isra' Mi'raj tanpa menghina dan memperlekehkan pendapat-pendapat yg ada.


Sambutan yg bidaah?!

Bagi saya yg jahil ini tiada salahnya untuk mengadakan sambutan Isra' Mi'raj berbentuk kuliah atau ceramah, ditambah dengan persembahan nasyid dan sebagainya dengan syarat tidak berlaku perkara-perkara yg bertentangan dengan syariat. "Tapi Nabi tidak pernah ceramah Isra' Mi'raj!" kata seorang kawan. Lucu juga rasanya melayan kerenah kawan-kawan sebegini. Masyarakat buta tentang sejarah nabi mereka. Apa salahnya menganjurkan ceramah bagi mencelikkan mata masyarakat Islam yg jahil? Pada waktu-waktu lain bukankah masyarakat kita sibuk dengan pengajian Akidah dan Fiqah? Ini sekadar sindiran. Jangan ambil serius. Maka, dikhususkan satu tarikh untuk menceritakan peristiwa besar ini. Jika tidak boleh pada 27 Rejab, maka tidak mengapa. Kita buat pada 28 Rejab atau tarikh-tarikh lain. Puas hati? Nasyid yg didendangkan pula boleh berperanan sebagai penghibur saat otak sedang sarat dengan maklumat-maklumat yg mungkin agak berat bagi mereka.

Masih juga bidaah? Sebab mengkhususkan tarikh tertentu? Sebab sambutan cara ini tidak pernah dilakukan Nabi? Itu kefahaman bidaah menurut aliran kamu bukan kefahaman bidaah menurut ulama lain di luar sana. Ini bukan medan membahaskan takrif bidaah yg sebenar mahupun pembahagiannya sama ada kepada hasanah dan dolalah atau dari segi lughawi dan syar'ie. Silalah berlapang dada. Hadith yg biasa kamu gunakan sebagai hujah itu juga ditemui oleh para ulama yg lain, namun difahami oleh mereka dengan cara yg berbeza dengan cara aliran kamu.


الفائدة :

Sayyiduna Anas bin Malik radiyallahuanhu meriwayatkan bahawa apabila masuknya bulan Rejab, Rasulullah Sollallahualaihiwasallam akan berdoa dengan doa ini:

اللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ، وَشَعْبَانَ، وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ

"Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan."

Riwayat Ibnu Ahmad, Ibnu Majah dan al-Baihaqi (Kashful Khafa', al-'Ajluni). Juga diriwayatkan oleh al-Bazzar (Musnad al-Bazzar) dan at-Tabarani (al-Mu'jam al-Awsat). Statusnya dhaif, tapi boleh digunakan (beramal) dalam perkara fadhail 'amal.

-------------------------

[1] Imam Nawawi juga mempunyai pendapat yg lain dalam kitabnya yg lain sebagaimana yg disebut oleh Syeikh al-Qaradhawi di dalam fatwanya.

Blog Widget by LinkWithin