Wednesday, September 30, 2009

Biar gambar yg berbicara...

Posting saya kali ini untuk menggambarkan rasa gembira dan rasa bengang. Rasa gembira kerana Aidilfitri. Rasa bengang pula kerana pengurusan UMNO yg tidak profesional.

5 tahun beraya di perantauan...

Syawal 1426 H / 2005 Kaherah

Masih segar di ingatan, tetamu pertama yg datang ke rumah saya (bukan gambar di atas) ialah Ustaz Asri Bait Muslim KPT. Ketika itu beliau belum berkahwin. Saya dan Hanbali hidangkan biskut arab, tiada biskut raya.


1427 H / 2006 Kaherah

Err, sebenarnya gambar di atas ialah semasa Aidiladha. Gambar semasa Aidilfitri tidak ditemui. Saya letakkan juga gambar di atas untuk menyempurnakan koleksi gambar 5 tahun raya versi di perantauan :)


Syawal 1428 H / 2007 Kaherah


Syawal 1429 H / 2008 Mekah, indahnya memori itu


Syawal 1430 H / 2009 Kaherah



Bersama Syeikh Yusri hafizahullah

Selesai solat Aidilfitri di Masjid Asyraf, rempit versi Mesir


Di hadapan Rumah Terengganu




Lawak di bulan Syawal.

Manila kad yg tertampal ialah 'banner' yg dipasang oleh pihak Pejabat Pengurusan Pentadbiran Siswa/wi Terengganu yg bernaung di bawah Kerajaan Negeri Terengganu. Manakala banner yg tergantung ialah banner yg dipasang oleh Unit Sambutan Mahasiswa/wi Baru (USMB KPT 09).

Sejak beberapa tahun lalu, Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) telah dinafikan peruntukan LE10 ribu dan peruntukan tersebut telah disalurkan kepada Ikatan Ulul Albab Mesir yg halimunan. Tetapi, KPT nampaknya 'lebih kaya' dan masih mampu mengeluarkan sedikit kos untuk menyambut adik-adik baru berbanding krew-krew penculik tajaan UMNO! Semoga Allah memelihara kita semua.


5 Syawal 1430 H - Mahasiswa/wi baru tajaan Yayasan Terengganu seramai 38 orang yg baru tiba...

...sebelum diculik selama 10 hari. Pihak USMB diugut agar tidak turut sama menyambut mahasiswa/wi baru di airport. Believe it or not?!

Sepanjang diculik, kebajikan mahasiswa/wi baru tidak terjaga. Saya tak bohong. Tak percaya, sudah!


9 Syawal 1430 H - Mahasiswa/wi baru persendirian seramai 10 orang disambut oleh USMB dengan aman, damai dan harmoni tanpa sebarang ugutan


Wajah-wajah ceria mahasiswa baru yg selesai menunaikan solat dengan tenang sedang rakan-rakan mereka tajaan Yayasan Terengganu sudah berkali-kali solat di akhir waktu akibat ketidakcaknaan UMNO dalam keghairahan bersiar-siar. Jangan marahkan mereka yg baru, mereka masih bingung dengan dengan waktu solat di Mesir.

Sebagai penutup, hayati kata-kata keramat ini "UMNO tidak pernah serius menangani isu akidah, inikan pula isu ibadah?! Isu akhlak? Jauh sekali..."


~Coretan dari Kota Seribu Menara, 1430 H

Sunday, September 20, 2009

Sunat-sunat dan Adab-adab Hari Raya

1- Disunatkan mandi dan membersihkan diri (niat mandi sunat Hari Raya). Hukum sunatnya diqiyaskan dengan hukum sunat mandi Jumaat kerana Hari Raya ialah hari berhimpunnya manusia. Mana-mana waktu atau tempat yg berlakunya perhimpunan manusia, maka disunatkan mandi.

Bahkan disunatkan mandi kepada semua, samada yg ingin menghadiri solat Hari Raya ataupun tidak kerana mandi ini bertujuan untuk menzahirkan kecantikan.

Disunatkan membersihkan diri dengan mencukur buku-bulu pada tubuh, memotong kuku (cara potong kuku klik SINI), menghilangkan bau-bau yg tidak menyenangkan dari badan dan pakaian dan memakai wangi-wangian.

2- Disunatkan makan dahulu sebelum solat sunat Aidilfitri (afdhal makan tamar dengan bilangan ganjil) jika tidak sempat makan di rumah, maka makan di jalanan, musolla dan sebagainya supaya dapat membezakan Aidilfitri dengan hari sebelumnya yg diwajibkan berpuasa. Manakala bagi Aidiladha, disunatkan makan selepasnya supaya makanan yg mula-mula dimakan pada hari itu ialah daging korban yg berkat. Anas radiyallahuanhu meriwayatkan, "Nabi Sollallahualaihiwasallam tidak keluar pada Aidilfitri sehinggalah Baginda memakan beberapa tamar, Baginda memakannya dengan bilangan ganjil." Riwayat Bukhari

3- Memakai pakaian yg paling bagus, walaupun bukan berwarna putih kerana tujuannya untuk menzahirkan nikmat. Tetapi jika warna putih maka terhimpun padanya dua sunat; pakaian yg bagus dan warna putih iaitu warna yg paling afdhal.

Disunatkan menghadirkan anak-anak yg sudah mumayyiz untuk solat sunat Hari Raya.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



4- Bertakbir. Takbir terbahagi kepada dua. Takbir mutlak atau mursal dan takbir muqayyad. Pada Aidilfitri, hanya disunatkan takbir mutlak sahaja.

1- Takbir mutlak atau mursal : Takbir yg dilaungkan pada bila-bila masa, di mana-mana sahaja tanpa terikat dengan solat.

-Waktu bermula pada kedua-dua hari Raya ialah selepas gelincir matahari iaitu masuknya hari baru iaitu selepas masuknya waktu maghrib. Berakhir setelah imam bertakbiratul ihram untuk solat sunat Hari Raya.

2- Takbir muqayyad : Takbir selepas menunaikan solat sama ada solat tunai mahupun qadha', fardhu mahupun sunat kerana takbir ialah syiar waktu. Takbir muqayyad selepas solat tidak disunatkan pada malam Aidilfitri menurut pendapat yg ashah dalam mazhab Syafie. Walaubagaimanapun, takbir yg bergema di masjid-masjid pada malam Aidilfitri tidaklah dianggap sebagai bidaah yg keji kerana ia boleh dianggap sebagai takbir mutlak dan bukan takbir muqayyad yg dikhususkan selepas solat.

-Waktu bermula dari subuh Hari Arafah iaitu 9 Zulhijjah sehingga asar Hari Tasyriq iaitu 13 Zulhijjah.

Tidak disunatkan takbir selepas sujud tilawah dan sujud syukur kerana kedua-duanya bukan solat.

*Ini semuanya bagi orang yg tidak mengerjakan haji. Bagi yg mengerjakan haji, maka bagi mereka ada hukum-hukum yg khas.

5- Pergi awal ke musolla bagi makmum, manakala bagi imam disunatkan untuk lewat sedikit sehingga tiba waktu untuk solat kerana mengikut perbuatan Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam. Disunatkan bagi imam untuk melewatkan solat sunat Aidilfitri untuk memberi ruang kepada umat Islam untuk membayar zakat fitrah pada waktu yg afdhal iaitu sebelum solat, manakala disunatkan menyegerakan solat sunat Aidiladha untuk segera menjalankan acara korban.

6- Disunatkan berjalan dan melalui jalan yg berbeza ketika pergi dan ketika pulang. Tidak menaiki kenderaan melainkan kerana terdapat keuzuran seperti sakit, lemah dan jauh, maka tidak mengapa untuk menaiki kenderaan. Jabir radiyallahuanhu meriwayatkan, "Adalah Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam apabila Hari Raya, Baginda membezakan jalan (pergi melalui jalan lain dan pulang melalui jalan lain). Riwayat Bukhari.

Disunatkan ketika pergi ke musolla untuk melalui jalan yg lebih jauh kerana pergi lebih afdhal daripada pulang. Supaya jalan-jalan yg dilaluinya menjadi saksi atas ibadatnya dan supaya memperbanyakkan pahalanya. Ini disunatkan dalam setiap ibadat seperti Solat Jumaat, Haji dan menziarahi orang sakit.

7- Disunatkan wanita untuk hadir ke kawasan Solat Hari Raya (walaupun berada dalam keadaan uzur dan tidak boleh solat, tetapi tidak dibenarkan masuk ke masjid kerana uzur). Tujuannya untuk menyaksikan kebaikan, doa umat Islam dan mendengar khutbah.

Tidak dibenarkan wanita memakai wangi-wangian melainkan yg baunya hanya memadai untuk dirinya sahaja.

8- Menghidupkan malam Hari Raya dengan solat, membaca Al-Quran, berzikir, berdoa dan istighfar. Walaupun hadith-hadith yg menceritakan kelebihannya berstatus dhaif, tetapi dibenarkan untuk tujuan fadhail amal. Abu Umamah radiyallahuanhu meriwayatkan bahawa Rasulullah Sollallahualaihiwasallam bersabda, "Sesiapa yg menghidupkan dua malam Hari Raya, maka hatinya tidak akan mati pada hari matinya hati-hati." Riwayat Ibnu Majah.

9- Solat sunat mutlak. Tiada solat sunat khas sebelum dan selepas solat Hari Raya. Tetapi harus bagi selain imam untuk solat sunat (nafilah) mutlak pada Hari Raya selepas naiknya matahari sebelum menunaikan solat Hari Raya ataupun selepasnya (bukan dengan niat solat sunat sebelum dan selepas Solat Sunat Hari Raya). Kerana tiada yg lebih penting daripada solat. Abu Burdah, Anas, Al-Hasan dan Jabir bin Zaid solat sebelum keluarnya imam pada Hari Raya - Riwayat Baihaqi.

Adapun bagi imam, dimakruhkan baginya solat sunat sebelum Solat Sunat Hari Raya dan selepasnya kerana menyibukkan dirinya dengan perbuatan yg tidak penting pada ketika itu. Imam disunatkan datang lewat maka apabila tiba, disunatkan untuk menyibukkan diri dengan yg lebih penting iaitu Solat Sunat Hari Raya. Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas radiyallahuanhuma "Sesungguhnya Nabi Sollallahualaihiwasallam keluar pada Hari Aidilfitri, lalu solat dua rakaat (solat sunat Hari Raya), Baginda tidak solat sebelum dan selepasnya." Riwayat Bukhari.

Imam Syafie rahimahullah berkata, “Telah sampai khabar kepada kami, bahawa doa dimakbulkan pada 5 malam. Malam Jumaat, dua malam hari raya, malam awal Rejab dan malam Nisfu Syaaban.”

10. Sunat mengucapkan tahniah sempena Hari Raya seumpama ucapan تقبل الله منا ومنك "Taqabbalallahu minna wa minka" yg bermaksud, "Semoga Allah menerima amalan kami dan kamu." Inilah yg diamalkan oleh para Sahabat Nabi SAW sebagaimana yg diriwayatkan oleh Sayyiduna Jubair bin Nufair RA, "Apabila para sahabat Nabi SAW bertemu sesama mereka pada Hari Raya, mereka saling mengucapkan تقبل الله من ومنك." Kata Imam Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah, sanad hadith ini hasan.

Rujukan :

al-Muktamad fi al-Fiqh as-Syafie, Dr. Muhammad Az-Zuhaili hafizahullah.
al-Azkar, Imam an-Nawawi rahimahullah
Fathul Bari, Imam Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah

Hamba yg hina ini mengucapkan kepada semua, Selamat Aidilfitri, Maaf Zahir Batin, Semoga Allah menerima amalan kita semua.

- Kota Seribu Menara, 1430 H

Thursday, September 17, 2009

Jawapan Kuiz Syahrul Huda siri 1


Sempena Program Syahrul Huda anjuran KPT, al-faqir sekali lagi dilantik menjadi panel penggubal soalan kuiz. Sebelum ini, kuiz sempena HIKMAT. Siri satu telah berlalu. Di kesempatan ini, saya ingin berkongsi dengan para pembaca soalan-soalan tersebut berserta jawapan-jawapannya. Tahniah saya ucapkan kepada pemenang siri satu. Jawapan-jawapan untuk kuiz siri kedua dan ketiga akan menyusul.

Jawapan Kuiz Ramadhan Siri 1:


1-

Jawapan :

2- ialah . . . . .

Jawapan : (huruf sin berbaris atas) ialah makanan yang dimakan waktu bersahur – manakala (huruf sin berbaris depan) ialah perbuatan makan sahur.

3- Puasa Ramadhan difardhukan pada tahun ke - . . . . . Hijrah.
Jawapan : Tahun ke-2 Hijrah – pada bulan Syaaban.


4- Siapakah orang pertama yg menunaikan Solat Tarawih?
Jawapan : Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam.


5- Solat Tarawih hanya boleh didirikan setelah menunaikan solat . . . . .
Jawapan : Solat Isyak


6- Salah satu riwayat daripada Imam Malik rahimahullah: Solat Tarawih ditunaikan sebanyak . . . . . rakaat berdasarkan ‘Amal Ahli Madinah, tetapi riwayat yg masyhur daripada beliau ialah 20 rakaat.
Jawapan : 36 rakaat

7- Hukum Al-Hijamah (berbekam) ketika berpuasa menurut Mazhab Syafie ialah . . . . .
Jawapan : Makruh – begitu juga di sisi Mazhab Abu Hanifah dan Mazhab Maliki, manakala membatalkan puasa di sisi Mazhab Hanbali apabila darah telah keluar.



8- Lelaki yg melakukan jimak dengan sengaja ketika puasa Ramadhan diwajibkan ke atasnya kaffarah iaitu, memerdekakan seorang hamba yg beriman dan jika tidak mampu, . . . . . . . . . . dan jika tidak mampu, memberi makan 60 orang miskin.
Jawapan : Puasa dua bulan berturut-turut – wajib mengikut tertib di atas berdasarkan pendapat Jumhur, manakala di sisi Mazhab Maliki wajib secara takhyir (pilihan) samada beri makan 60 orang miskin (paling afdhal), atau puasa 2 bulan berturut-turut atau memerdekakan seorang hamba.



9- Masuknya bulan Ramadhan ditentukan melalui dua perkara: 1- Nampak anak bulan Ramadhan. 2- . . . . . . .
Jawapan : Menyempurnakan bulan Syaaban sebanyak 30 hari – hanya dua cara di atas sahaja yg digunakan pada zaman Nabi SAW, namun pada zaman sekarang masuknya bulan Ramadhan boleh ditentukan dengan satu lagi cara iaitu kaedah ilmu falak.


10- Pada tarikh 19 Ogos 2009, hari Khamis, KPT telah menganjurkan sebuah program diskusi kitab yg khas hanya membicarakan hukum hakam puasa yg bertempat di Dewan Rumah Terengganu. Sebutkan nama penuh kitab itu.

Jawapan: – karangan Syeikh Hasan bin Ahmad bin Muhammad Al-Kaf hafizahullah.


Monday, September 14, 2009

Kepada semua ahli KPT!


Ya Allah, jadikanlah aku di kalangan orang-orang yang adil, telus dan amanah.

Saturday, August 15, 2009

Selamat pulang...

Entri kali yg ke 100. Allah telah tetapkan ianya untukmu berdua guruku, Ust Syed Abdul Kadir Al-Jofree dan sahabatku, Ustaz Safwan. Saya baru sahaja bangun dari tidur setelah bersengkang mata selama 5 jam di dalam kelas pengajian Ustaz Syed Abdul Kadir. Alhamdulillah tamat juga daurah kitab Tazkirah As-Sami' wal Mutakallim karangan Ibnu Jama'ah rahimahullah. Semalam jam 3.30 pagi, saya tiba di rumah setelah pulang dari airport menghantar Ustaz Safwan. Turut pulang bersama ialah Ust Alif Mahari yg akan kembali semula ke sini bertemankan isteri, insya Allah. Esok, Ustaz Syed Abdul Kadir pula akan pulang ke tanahair. Dua kehilangan yg teramat-amat dirasai.

Saya masih belum menyiapkan kerja-kerja Sutra. Masih berbaki 60%. Saya tidak mahu menulis panjang, cuma sekadar meluahkan apa yg terbuku di hati.

Selamat pulang guruku dan sahabatku. Semoga kita bertemu lagi. Teruskan perjuangan.

Siapalah saya untuk menasihati kalian. Lebih-lebih lagi kepada guru yg dikasihi, Ustaz Syed. Bahkan mungkin sahaja kewujudan blog saya yg hina ini tidak pernah disedari olehnya. Jazakumullah khairan kathira saya ucapkan kepada Al-Fadhil Ustaz Syed Abdul Kadir. Mudahan-mudahan ilmu dan tarbiyah yg dicurahkan selama ini dapat saya amalkan, insya Allah.

Kepada Ustaz Safwan secara khasnya, jaga adik-adik medic kita di sana. Mereka ibarat permata-permata yg menunggu masa untuk digilap agar semakin bersinar kilauannya. Teruskan belajar dan mengajar. Ingatlah, ilmu dan perjuangan tidak pernah terpisah. Semarakkan Islam dengan ilmu. Masyarakat memerlukanmu.

Cukuplah dahulu sekadar ini. Untuk mereka berdua, saya doakan agar terus thabat di dalam dunia dakwah yg penuh mencabar ini.

Jika selepas saat ini kita tidak bertemu lagi di dunia, Syurga Allah tempat pertemuan kita insya Allah!

Sunday, August 2, 2009

Syukur dan Fikiran Rabbani

Alhamdulillah. Lafaz puji saya ucapkan kepada Allah Yang Maha Terpuji. Pujian dari yg baharu kepada Yang Qadim. Pujian makhluk yg tidak mengangkat martabat kemuliaanNya. Dia telah cukup mulia. Bahkan tanpa pujian, martabat kemulianNya kekal seperti sediakala. Dia Maha Mulia seadanya. Dia tidak berhajat kepada pujian untuk dimuliakan dan Dia juga tidak terhina dengan kejian.

Alhamdulillah, syukur keluarga saya selamat. Cuma terkena sedikit tempias kezaliman UMNO demi menuntut sebuah keadilan. ISA wajib dikuburkan! Walaupun keluarga saya selamat, saya tetap tidak maafkan kamu wahai pencabul kebebasan! Kebebasan yg sepatutnya diberikan, kamu sekat. Maka berhimpunlah manusia berdemonstrasi menuntut keadilan. Kebebasan yg sepatutnya disekat, dengan murah hati kamu berikan. Hasilnya ratusan ribu yg murtad akidah. Wahai penyokong dan pendokong UMNO, bertaubatlah! Ini isu survival agama!

Alhamdulillah, syukur Budin dibebaskan. Lega sungguh apabila kawan serumah saya, Budin atau lebih masyhur dengan nama Abang Bu dibebaskan dari lokap. Mesej yg dihantarnya ke handphone buruk saya menyatakan syukur dan kepuasannya berpengalaman naik trak polis serta masuk lokap gara-gara demonstrasi 'Mansuhkan ISA' siang tadi. Tazkirah malam terakhirnya di Musolla Rumah Terengganu masih terngiang-ngiang di telinga. Pada bulan lepas beliau tinggalkan bumi Kaherah, Kota Seribu Menara menuju bumi tumpah darahnya, Malaysia yg masih diperintah UMNO durjana. Malaysia, lorong-lorongnya masih dihuni kegelapan. Budin, tariklah anak-anak muda yg malang di lorong gelap itu ke arah cahaya Islam. Mereka itu jahil. Dekati dan bimbinglah saudara-saudaramu itu. Kau ditempatkan di situ untuk menyelamatkan mereka.

Bagaimanakah nasib mereka yg masih ditahan polis gara-gara demonstrasi tadi?! Mudah-mudahan Allah menyelamatkan mereka. Amiinnn...

Antara tujuan utama saya menulis kali ini ialah untuk berkongsi kisah pendek yg diceritakan oleh Syeikh Ahmad hafizahullah di dalam kelas pengajian petang tadi. Harapnya kisah yg akan dilakar ini menjawab permintaan Dr. Akmal yg mahu saya menulis tentang pengajian kitab Ihya' Ulumiddin yg turut dihadirinya di anjung Masjid Al-Azhar yg tua itu. Kitab Ihya' bukan buku picisan yg layak dikupas intipatiya oleh minda kecil saya lebih-lebih lagi tanpa merujuk kembali kepada kitab besar itu. Saya pernah menulis tentang Ihya' di sini dan sini. Terus terang saya katakan bahawa kepala saya juga sedang sakit sekarang. Ini mengurangkan lagi kemampuan saya untuk meneliti kitab Ihya'. Kitab yg akan melemaskan dan menenggelamkan saya dalam gelora dan gelombang ombak badai lautan ilmu Hujjatul Islam Al-Ghazali, Filsuf terulung di zamannya.

Syeikh bercerita tentang seorang lelaki soleh yg dihumban ke dalam lokap. "Mungkin kerana menentang kerajaan zalim", bisik hati kecil saya.

Seorang lelaki soleh telah dihumban ke dalam sebuah lokap atau sangkar yg dihuni singa-singa lapar, dengan harapan agar si lelaki menjadi santapan segerombolan binatang buas itu. Singa-singa lapar mula mendekati si lelaki. Namun, si lelaki hanya dijilat-jilatnya. Singa-singa yg tidak berakal itu diilhamkan agar tidak membahamnya. Maka, si lelaki akhirnya dikeluarkan.

Yang menyaksikan berasa kagum. Satu pertanyaan dilontarkan kepadanya,

"Apa yg kamu sedang fikir ketika singa-singa lapar itu datang dan menjilat-jilatmu?"

Si lelaki soleh dengan tenang menjawab,

"Aku berfikir, adakah air liur singa itu najis...?"
"Jika najis, aku perlu membersihkan diriku sebelum mengerjakan solat. Solat tidak sah jika diriku terkena najis..."

Ayuh kita renungkan kisah pendek ini. Tiada yg terlintas di hati lelaki soleh itu melainkan tentang kegiatan ibadahnya kepada Tuhannya. Ini bukan maqam biasa. Si lelaki soleh itu tidak sibuk memikirkan hal kematiannya kerana ajalnya bukan urusan yg boleh menerima campur tangannya. Maka, diserahkan saja urusan ajal yg telah ditentukan waktunya itu kepada Allah. Dia hanya sibuk memikirkan hal kehidupannya sebagai hamba kepada Allah. Hatta singa-singa lapar reti untuk menghormati si lelaki lalu enggan menjadikannya sebagai habuan walau nafsu makan tidak terpenuhi.

Ayuh kita berfikir seperti si lelaki soleh itu berfikir. Fikiran yg bersifat rabbani. Dan bersyukurlah banyak-banyak kepada Allah jika kita mampu melazimi gaya berfikir ini.

Saya kira ini merupakan posting terakhir saya. Saya ingin memberikan sepenuh penumpuan kepada kerja-kerja penting yg masih terbengkalai. Saya sudah sepakat dengan Farezuan untuk melangsaikan hutang-hutang yg masih belum terbayar itu. Fiqah Aulawiyyat perlu diaplikasikan ketika saat-saat genting seperti ini. Saya akan kembali beraksi setelah kerja-kerja itu diselesaikan. Saya bukan mengundur diri. Ini strategi.

Saya masih mengikut ragam kelawar. Saya tahu kepentingan tidur di malam hari. Dr. Anas ada menulis tentangnya di sini. Tapi saya masih belum mempunyai kesediaan untuk disiplin itu. Saya punya disiplin tersendiri.

Friday, July 31, 2009

Ada apa dengan Syaaban?

Kesibukan masih belum mahu mengundur diri. Saya bukannya seorang yg berpangkat besar di dalam organisasi. Tapi kesibukan tidak mengenal siapa saya. Kesibukan itu makhluk yg buta. Kesibukan setia mengunjungi saya dari semasa ke semasa. Saya menyambutnya secara terpaksa. Namun, kesibukan tiada sifat malu. Saya akan cuba halau sebahagian kesibukan ini sebelum Ramadan berkunjung. Tidak mungkin kesibukan secara keseluruhannya akan lari dari saya, begitu juga anda. Maka, layanlah kesibukan ini sekadar kemampuan. Bersabarlah dengan kerenahnya.

Kurang sebulan lagi kita akan menyambut Ramadan yg diberkati. Sekarang, kita berada di dalam bulan Syaaban yg mulia. Saya hanya mampu re-publish tulisan saya berkenaan Syaaban. Link asalnya di sini dan sini.

Bulan Syaaban merupakan bulan yg kurang diberi perhatian oleh umat Islam. Perkara ini telah dinyatakan oleh Rasulullah Sollallahualaihiwasallam sendiri apabila ditanya tentang sebab baginda terlalu banyak berpuasa pada bulan Syaaban. Lalu baginda menjawab,

“Ini adalah bulan yg manusia leka terhadapnya di antara bulan Rejab dan Syaaban. Ia ialah bulan yg diangkat amalan kepada Tuhan sekalian alam. Maka aku suka amalanku diangkat dalam keadaan aku sedang berpuasa.”

Umat Islam seolah-olah akan menyedari kedatangan Syaaban apabila telah sampai ke pertengahan bulan. Apabila diadakan majlis sempena Nisfu Syaaban, barulah umat Islam terjaga daripada lamunan mereka. Rupanya mereka telah berada di dalam bulan yg juga dinamakan 'Bulan Al-Qurra’' ini.

Cuaca panas terik di sini benar-benar mencabar kehambaan seseorang untuk berpuasa pada bulan mulia ini. Bahkan mungkin puasanya menyebabkannya terhalang daripada terus menuntut ilmu kerana keletihan. Maka, ulama mengajar supaya tinggalkan puasa sunat dan teruskan menuntut ilmu! Imam 4 mazhab telah menyatakan bahawa menuntut ilmu lebih afdhal daripada solat sunat, dan solat sunat pula lebih afdhal daripada puasa sunat. Maka, menuntut ilmu terlebih afdhal daripada puasa sunat. Namun andainya kalian dapat melaksanakan semuanya, maka beruntunglah kalian!

Ibnu Sirin berkata,

“Sesungguhnya ada kelompok manusia yg meninggalkan ilmu dan berada di mihrab-mhrab maka mereka solat dan berpuasa tanpa ilmu. Demi Allah, tidaklah seseorang itu beramal tanpa ilmu melainkan apa yg dia rosakkan lebih banyak daripada yg dia perbaiki.”

Puasa nabi pada bulan Syaaban berbeza dengan puasa-puasa baginda pada bulan lain. Sayyidatuna ‘Aisyah Radiyallahuanha berkata bahawa beliau tidak pernah melihat Rasulullah Sollallahualaihiwasallam berpuasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan. Dan beliau tidak pernah melihat baginda berpuasa paling banyak melebihi puasanya pada bulan Syaaban. Hadith ini diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Sekumpulan ulama di antaranya Ibnul Mubarak mentarjihkan bahawa baginda tidak berpuasa penuh pada bulan Syaaban, tetapi baginda berpuasa hampir keseluruhan bulan itu. Pendapat ini dikuatkan dengan hadith-hadith yg lain.


:: Solat khusus pada malam Nisfu Syaaban?

Hakikatnya, tidak pernah wujud solat khusus pada malam nisfu Syaaban walaupun ia pernah disebut dalam kitab-kitab seperti Qut Al-Qulub dan Ihya’.Imam Al-Kauthari menyatakan bahawa Al-Muhaddith Abd Hayy Al-Laknawi telah menjelaskan kebatilan riwayat ini di dalam Al-Athar Al-Marfu’ah fil Akhbar Al-Maudhu’ah’.

:: Puasa bulan-bulan haramkah atau puasa Syaaban yg lebih afdhal?

Terdapat ulama Syafieyyah dan selain mereka berpendapat puasa bulan-bulan haram lebih afdhal berdasarkan hadith,

“Puasa yg paling afdhal selepas puasa bulan Ramadhan ialah puasa pada bulan-bulan haram.”


Sebahagian yg lain berpendapat puasa Syaaban lebih afdhal. Dalil mereka ialah Hadith Anas yg diriwayatkan oleh Imam Tirmizi,

“Nabi ditanya tentang puasa apakah yg paling afdhal selepas Ramadan? Nabi menjawab: Syaaban kerana mengagungkan Ramadhan.”

Tetapi pada sanad hadith ini terdapat pertikaian.

Dalam Sunan Ibn Majah terdapat hadith yg disokong kekuatannya bahawa Usamah berpuasa pada bulan-bulan haram. Maka Rasulullah memberitahunya, “Puasalah Syawal”. Maka Usamah meninggalkan puasa bulan haram dan berpuasa Syawal sehingga meninggal dunia. Maka inilah nas yg menunjukkan kelebihan puasa Syawal terhadap puasa bulan-bulan haram. Tetapi Rasulullah lebih banyak berpuasa Syaaban berbanding Syawal. Maka, puasa Syaaban terlebih afdhal berbanding bulan haram.

:: Kelebihan puasa Syaaban

Puasa Syaaban kadang-kadang dipandang remeh, Akan tetapi kelebihannya amat banyak. Antaranya:

1-Berdasarkan hadith, Syaaban ialah bulan yg manusia terleka akannya. Dalam hadith ini juga mengisyaratkan bahawa sebahagian ibadat yg masyhur kelebihannya kadang-kadang kurang afdhal berbanding selainnya. Maka manusia menyibukkan diri kerana masyhurnya kelebihan sesuatu lalu mereka terluput kelebihan yg lebih besar tetapi kurang kemasyhurannya.

Ulama menyatakan bahawa ibadat yg afdhal ialah ibadat dalam keadaan tersembunyi dan saat manusia sedang lalai daripada ketaatan. Oleh kerana itu, sekumpulan salaf gemar mengisi waktu di antara Maghrib dan Isya dengan solat. Mereka mengatakan waktu itu ialah waktu ghaflah (lalai). Begitu juga dengan kelebihan solat di tengah malam kerana saat itu ialah saat manusia sedang berada dalam kelalaian sepenuhnya daripada mengingati Allah.

Begitu juga dengan kelebihan zikir di pasar sebagaimana yg warid di dalam hadith dan athar. Ini ialah kerana lokasi itu ialah lokasi manusia leka daripada mengingati Allah.

Ibadat secara tersembunyi amat afdhal terutama ibadat puasa kerana puasa merupakan ibadat rahsia di antara hamba dan tuhannya.

Ada seorang ulama salaf yg berpuasa selama 40 tahun tanpa diketahui oleh seorang pun ketika itu. Beliau keluar dari rumahnya menuju ke pasar dengan membawa 2 keping roti. Lalu beliau pun menyedekahkan roti tersebut dan terus berpuasa. Maka ahli keluarga beliau menyangkanya telah makan roti yg dibawa ke pasar.. Manakala orang di pasar pula menyangkanya telah makan di rumahnya.

2-Puasa Syaaban lebih berat kerana persekitaran yg tidak membantu. Kurangnya manusia berpuasa pada bulan ini menyebabkan orang lain liat untuk berpuasa kerana jiwa manusia biasa terpengaruh dengan persekitaran. Akan tetapi hakikatnya, ibadat dalam keadaan berasa berat lebih afdhal.

Oleh kerana itu Rasulullah Sollallahualaihiwasallam,

“Orang yg beramal daripada kalangan mereka mendapat 50 pahala orang yg beramal di kalangan kamu. Sesungguhnya kamu mempunyai pendorong ke arah kebaikan manakala mereka tidak mempunyainya.” Hadith riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah.

“Islam itu bermula dalam keadaan ganjil dan akan kembali ganjil sebagaimana ia bermula maka beruntunglah bagi orang-orang yg ganjil.” Dalam riwayat lain, dikatakan, “Siapakan orang-orang yg ganjil itu?” Maka Rasulullah bersabda, “Orang-orang yg melakukan kebaikan ketika manusia telah rosak.”


“Beribadat dalam keadaan fitnah seperti berhijrah kepadaku” Hadith riwayat Imam Ahmad.


3-Orang yg melakukan ketaatan dalam keadaan orang lain meninggalkannya kadang-kadang boleh menghindarkan bala. (Dengan syarat orang tersebut melakukan amar maaruf nahi munkar). Maka orang yg berpuasa Syaaban seolah-olah mampu menahan daripada daripada diturunkan bala. Sebahagian salaf berkata, “Orang yg mengingati Allah yg berada dalam kelompok orang lalai seumpama orang yg mempertahankan pasukan yg sedang dikalahkan. Kalaulah tidak kerana orang yg mengingati Allah dalam keadaan kelalaian manusia itu, nescaya sesungguhnya akan binasalah manusia itu.”

4-Puasa Syaaban ibarat tamrin atau latihan untuk menghadapi puasa Ramadhan. Mudaha-mudahan manusia tidak masuk ke medan Ramadhan dalam keadaan lemah longlai. Mudah-mudahan juga kita telah merasai kelazatan dan kemanisan puasa lalu memasuki Ramadhan dalam keadaan cergas dan bersemangat.

Oleh kerana Syaaban itu umpama mukaddimah kepada Ramadhan, maka amatlah bagus jika amalan ketika Ramadhan telah dimulakan sejak mukaddimahnya . Sebahagian ulama menamakan bulan Syaaban dengan nama Syahrul Qurra’ iaitu bulan orang-orang yg membaca Al-Quran. Al-Hasan bin Sahl berkata, Bulan Syaaban berkata-kata, “Wahai Tuhanku, Kau telah menjadikanku di antara 2 bulan yg agung (Rejab dan Ramadhan), maka apakah yg terdapat padaku?” Maka dijawab, “Aku jadikan padamu terdapat bacaan Al-Quran.”

Puasa pada siang hari nisfu Syaaban sunat kerana ia termasuk dalam keumuman sunat puasa Syaaban dan juga termasuk hari-hari putih yg memang disunatkan puasa pada setiap bulan iaitu setiap 13, 14 dan 15 haribulan.

:: Hadith-hadith kelebihan malam nisfu Syaaban

Terdapat banyak hadith yg menyatakan kelebihan malam nisfu Syaaban. Terdapat ulama yg menghukum dhaif terhadap hadith-hadith tersebut. Manakala sebahagian yg lain mentashihkannya. Antaranya Ibnu Hibban yg mentashihkan sebahagian hadith tersebut lalu meletakkannya di dalam kitab Sohihnya. Hayatilah sebuah hadith riwayat Abdullah bin ‘Amru, Rasulullah Sollallahualaihiwasallam bersabda,

“Sesungguhnya Allah memandang kepada makhlukNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampunkan hamba-hambaNya kecuali dua iaitu orang yg berdendam dan yg membunuh.” Riwayat Ahmad.

Andainya sejumlah hadith ini dhaif sekalipun, maka ia masih boleh digunakan untuk fadhail amal selagimana ia tidak maudhu’ atau dhaid jiddan.


:: Khilaf ulama dalam mengagungkan malam nisfu Syaaban

Ulama Tabi’en daripada kalangan Ahli Syam seperti Makhul dan Luqman bin ‘Amir mengagungkannya dan bersungguh-sungguh beribadat pada malam itu.

Kebanyakan Ulama Hijaz pula mengingkarinya. Antaranya ialah ‘Atho’ dan Ibnu Abi Mulaikah. Pendapat ini juga dinakalkan oleh Abd Rahman bin Zaid bin Aslam daripada Fuqoha’ Ahli Madinah iaitu pendapat Ashab Malik dan selain mereka. Mereka berkata: Itu semuanya bidaah.

Ulama Ahli Syam yg berpendapat mengagungkan malam nisfu Syaaban berselisih pula mengenai cara menghidupkan malam tersebut.

Pendapat pertama: Disunatkan menghidupkannya secara berjemaah di masjid-masjid. Sebahagian ulama Ahli Syam antaranya ulama Tabi’en, Luqman bin ‘Amir akan memakai pakaian yg paling bagus, membakar bukhur, bercelak dan menghidupkan malam nisfu Syaaban di masjid.

Pendapat ini juga dipegang oleh Ishak bin Ruhawaih dan berkata, "Melakukan secara berjemaah di masjid-masjid, tidaklah perkara itu bidaah."

Pendapat kedua: Makruh berhimpun pada malam itu di masjid untuk solat dan berdoa. Dan tidak makruh seseorang melakukannya khas untuk dirinya sendiri. Dan ini pendapat Imam Ahli Syam, Al-Auzai’e. Imam Ibn Rejab Al-Hanbali mengulas pendapat ini dan berkata, “Dan ini lebih dekat, insya Allah Taala.”


Imam Syafie berkata, “Telah sampai khabar kepada kami, bahawa doa itu dimakbulkan pada 5 malam. Malam Jumaat, dua malam hari raya, malam awal Rejab dan malam Nisfu Syaaban.”

Imam Muhammad Zahid Al-Kauthari pula mengatakan walaupun hadith yg warid tentang nisfu Syaaban itu lemah tapi ia mempunyai sokongan. “Maka kelebihannya tidak boleh diingkari. Begitu juga kelebihan berdoa, istighfar dan beribadah pada malam itu. Oleh kerana itu, kamu akan mendapati di dalam kitab-kitab ulama Fiqh yg menganggap bahawa menghidupkan malam nisfu Syaaban termasuk di dalam malam-malam yg disunatkan untuk menghidupkannya di sisi Syara’.”


:: Kesimpulan

Setelah dilontarkan pelbagai pendapat tentang keharusan menghidupkan malam nisfu Syaaban, maka wajib bagi kita berlapang dada dengan perselisihan yg telah berlaku dan jangan terlalu mudah menghukum bidaah dan haram. Malangnya, masih wujud sekelompok manusia yg keras mempertahankan bidaahnya dan menganggap mereka yg terlibat dengan nisfu Syaaban ini sebagai pelaku bidaah dan haram sehingga membawa kepada persengketaan yg tidak berkesudahan.

"Jangan gaduh-gaduh! Kita berdamai ye!"

Bahkan setiap kali sambutan Maulid Nabi, Isra’ Mikraj, Nisfu Syaaban dan seumpamanya, kita akan mendengar beberapa kalimah yg sentiasa diulang-ulang iaitu bidaah, haram, jahil hadith, taqlid buta dan yg sewaktu dengannya. Saya sengaja menyatakan pelbagai pendapat di atas untuk menunjukkan wujudnya perselisihan ini sejak zaman dahulu. Yang menariknya, mengapa perselisihan ketika itu tidak pula membawa kepada perpecahan di kalangan ummah sebagaimana yg berlaku pada hari ini?

Imam Ibnu Rejab menyatakan bahawa pada malam tersebut, hendaklah orang yg beriman mengosongkan malam itu untuk mengingati Allah, berdoa kepadaNya untuk mengampunkan segala dosa, menutup segala keburukan, menyelesaikan kesusahan dan mendahulukan taubat sebelum segala-galanya.


Rujukan:

Lathoiful Ma'arif karangan Ibnu Rejab Al-Hanbali
Maqolat Al-Kauthari, himpunan tulisan Imam Muhammad Zahid Al-Kauthari


p/s:
Esok keluarga saya akan menyertai himpunan raksasa di KL untuk menunjukkan protes dan menekan kerajaan supaya MANSUHKAN ISA. Kalaulah saya dapat bersama mereka. "Orang yg tidak membenci ISA, tiada iman di dalam dirinya." kata saya.

Rumah kawan saya dimasuki pencuri. Kerugian dianggarkan lebih kurang LE 6000. Innalillah!

Blog Widget by LinkWithin