Sunday, December 27, 2009

Penyakit mahu cepat pandai

Penyakit yg menimpa kebanyakan pelajar ialah penyakit mahu cepat pandai. Saya juga tidak terlepas daripada penyakit ini. Sebenarnya, perasaan mahu cepat pandai bukanlah satu masalah, tapi jika perasaan itu tidak dilorongkan ke jalan yg betul maka ianya membawa musibah. Inilah yg saya maksudkan. Berkenaan penyakit ini, saya luangkan masa untuk berfikir sejenak sambil menjangka kesannya. Bagaimanakah agaknya jika pada masa hadapan wujudnya sekelompok pelajar bidang agama yg hanya mahu cepat pandai tanpa melalui jalan yg disediakan para ulama, lalu mereka tidak sedar kehadiran penyakit ini. Lebih dahsyat lagi jika sudah tahu tapi buat-buat tak tahu pula bahawa penyakit bahaya ini sedang menjangkiti mereka secara serius. Maka, ilmu tidak akan lagi dikupas dan dibincangkan dengan baik kerana kecetekan ilmu.

Baru-baru ini saya diberitahu adanya suara sumbang yg mengajak supaya tinggalkan kelas pengajian secara talaqqi dengan para masyayikh dan memadai dengan kelas di dewan kuliah. Pengajian talaqqi yg sebenarnya membincangkan ilmu secara mendalam kononnya dianggap merugikan, memakan masa bertahun-tahun namun kitab masih tidak mampu dihabiskan. Saya menggaru kepala yg langsung tidak gatal dan tertanya-tanya, adakah kebanyakan pensyarah di dewan kuliah mengkhatamkan sebuah kitab dari awal hingga ke akhir atau sekadar menghabiskan silibus? Saya tidak menafikan kepentingan kelas di dewan kuliah cuma menafikan 'memadai dengan kelas di dewan kuliah'. Sila faham.

Imam Syafie menyebut di dalam syairnya yg masyhur,

أخي لن تنال العلم إلا بستة ....... سأنبيك عن تفصيلها ببيان
ذكاء وحرص واجتهاد وبلغة ..... وصحبة أستاذ وطول زمان

"Saudaraku, engkau tidak akan memperolehi ilmu kecuali dengan enam perkara, akan ku terangkan kepadamu perinciannya dengan jelas:

1- Kecerdikan 2-Berkemahuan 3-Bersungguh 4-Mempunyai bekalan 5-Berteman dengan guru 6-Panjang masa."

Jika mahu menjadi pandai, maka penuhilah keenam-enam syarat. Anda mungkin cerdik, tapi adakah anda mahu belajar? Jika mahu, maka mesti dengan kesungguhan. Juga perlu punya bekalan. Sentiasa mendampingi para ulama dan perlu menghabiskan masa yg lama.

Berdasarkan syair di atas, saya kira gesaan supaya tinggalkan pengajian talaqqi di Masjid Al-Azhar semata-mata untuk tumpukan pengajian di universiti ialah satu kesalahan besar yg dilakukan oleh si yg berkata.

Kelebihan pengajian di dewan kuliah ialah pengajiannya bersifat lebih memberi kemudahan kepada pelajar. Maka, sebahagian kitab diringkaskan dan dipersembahkan dengan wajah baru yg mudah untuk difahami. Namun, jika pelajar hanya asyik dengan kitab sebegini, dimanjakan dengan gaya bahasa yg mudah, memadai dengan maklumat-maklumat yg bersifat 'permukaan', tidak menjerumuskan pemikiran ke dasar lautan ilmu yg sebenar, maka akan lahirlah 'ustaz mee segera', meminjam istilah Ustaz Nik Abduh. Si pelajar akan berasa bijak kerana mampu untuk mengetahui banyak maklumat dengan mudah dan hanya dalam jangka masa yg singkat. Kesannya, pengajian secara talaqqi hanya dipandang sebelah mata! Sedangkan pengajian begini lah yg diwarisi zaman berzaman oleh para ulama. Sahabat mewarisinya daripada Baginda, Tabien pula mewarisinya daripada sahabat dan begitu juga golongan-golongan selepas mereka hingga ke hari ini. Bersabarlah untuk sakit kaki sebentar kerana bersila di hadapan para masyayikh.


Ada juga yg khusyuk dan rasa cukup dengan membaca sendiri. Lebih parah lagi jika hanya gemar membaca kitab-kitab terjemahan. Bagi yg tidak mampu memahami bahasa Arab, dipersilakan membaca bahan-bahan bacaan sebegini tapi jangan pula setelah itu berlagak sehebat Imam Syafie. Yang memahami bahasa Arab pula kenapa mesti terlalu cinta dengan buku terjemahan? Belajar cara begini memanglah mudah, tidak perlu nahu yg mantap, kamus tidak perlu menjadi teman di sisi, bahkan membaca dalam keadaan meniarap pun boleh. Secara perlahan-lahan tanpa sedar, adab dengan para ulama semakin terhakis.

Ramai juga yg tertipu dengan seruan yg kelihatannya suci. Seruan 'Berpegang dengan Al-Quran dan As-Sunnah', 'Kita tidak berhujah dengan kalam ulama', 'Jangan taasub' dan pelbagai lagi dengan satu halatuju yg sama, mendapatkan pengaruh umat Islam dan menarik ke arah kefahaman versi mereka. Akibatnya ulama kurang mendapat tempat di hati umat Islam. Sesiapa sahaja boleh bercakap bab hukum hakam. Lebih dahsyat, hingga ada yg menulis buku berkaitan hukum hakam Fiqah sedangkan rujukannya hanya kitab-kitab terjemahan. Apabila seorang yg bukan di bidang perubatan menulis tentang perubatan, tentu akan ditempelak kerana dianggap menceroboh kesucian ilmu perubatan. Maka bagaimanakah pula dengan kesucian ilmu agama khasnya Ilmu Fiqah? Kefahaman secara literal kepada teks nas juga amat menyumbang ke arah kerosakan Ilmu Fiqah. Kononnya, mereka berpegang teguh kepada nas wahyu, bukan kepada kalam ulama lalu berbangga merasakan diri sihat tidak diserang wabak taasub yg teruk melanda orang lain.

Hujah yg digunakan untuk menghalalkan tindakan mereka ialah "Wahyu bersifat maksum manakala kalam ulama tidak maksum". Jawapan untuk menolak hujah dangkal ini ialah "Benar, wahyu memang bersifat maksum tapi kefahaman kamu terhadap wahyu tidak maksum!" Bahkan jika dibandingkan kefahaman kamu dengan para ulama bezanya ibarat langit dengan bumi. Maka, lempar sahaja kefahaman kamu yg cetek itu ke dinding.

Sekarang musibah yg melanda rentetan daripada penyakit mahu cepat pandai ialah gejala membidaahkan umat Islam yg lain dan hasilnya kesatuan ummat semakin meretak. Apabila berasa dirinya betul, dengan cepat dia menuduh orang lain salah. Mujtahid pun tidak terlepas daripada tuduhannya. Jika sesebuah pendapat ulama memang nyata tersilap, maka tegurlah secara terhormat. Namun kini, kebiadapan intelektual nyata terserlah.

Saya bimbang penyakit mahu cepat pandai ini tidak lagi dianggap penyakit pada masa akan datang. Saya jangkakan kesannya amat membinasakan. Satu masa dahulu, pakar psikiatri di Eropah juga menganggap kecenderungan kepada homoseksual ialah satu penyakit, maka disediakan khidmat kaunseling untuk merawat dan membasminya. Namun, kini kecenderungan kepada hubungan sejenis ini dianggap sebagai pilihan cara hidup seseorang individu. Sesiapa sahaja bebas memilih gaya hidup Sodomi warisan kaum Nabi Lut alaihissalam. Bahkan disediakan khidmat kaunseling pula kepada manusia tidak normal ini, dan bukan lagi dengan tujuan untuk membasmi. Bahkan sehingga ke tahap ditubuhkan Kelab Gay Muslim.

Saya tidaklah menyamakan penyakit mahu cepat pandai dengan gejala homoseks. Terlalu kasar bunyinya. Tapi kedua-duanya mempunyai persamaan dari sudut jika tidak merawatnya dengan serius, penyakit ini mungkin boleh berubah sifatnya kepada bukan lagi penyakit. Dan di saat itu, kerosakan berleluasa.

Saya cadangkan supaya baca Sofahat Min Sobril Ulama' karangan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah rahimahullah dan anda akan tahu apa itu menuntut ilmu.

Leteran ikhlas (insya Allah) dari Baitul Hikmah, H 10.

Wednesday, December 16, 2009

Cabaran bermula!


Bantulah hambaMu ini... Ya Allah!

Cabaran yg tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Sekarang, cabaran itu bermula...


Misi pertama:
Walaupun angin bertiup kencang, misi pertama tetap berjaya.
Kharijin - Maktabah - Khazinah
16 Disember 2009 | 11.10 am

Tema: Nak seribu daya, tak nak setrillion dalih.

Misi kedua menyusul.

Saturday, December 12, 2009

Lahirnya sebilah pedang Allah

Alhamdulillah, akhirnya saya dikurniakan seorang lagi anak saudara. Hasil perkahwinan Kak Ngah dan Abang Ngah, mereka dikurniakan seorang cahaya mata pertama. Seorang putera yg bakal mendukung perjuangan Islam di masa hadapan, insya Allah. Nama yg dipilih ialah Ahmad Saifullah bin Mustafa.

Selepas ini, bolehlah saya panggil Abang Ngah dengan panggilan Abu Ahmad dan Kak Ngah pula dengan panggilan Ummu Ahmad. Begitu kebiasaaan masyarakat Arab. Rasulullah Sollallahualaihiwasallam sendiri digelar dengan Abu Al-Qasim. Al-Qasim merupakan anak Baginda yg pertama, berkat perkahwinannya dengan Sayyidatuna Khadijah Al-Kubra radiyallahuanha. Biasanya, nama anak pertama yg akan dipilih dan diletakkan 'Abu' di hadapannya bagi si bapa , manakala 'Ummu' bagi si ibu.

Namun, bukanlah satu kemestian untuk mempunyai anak. Masyarakat Arab juga menggelar seseorang dengan gelaran Abu atau Ummu walaupun seseorang itu tidak punya anak. Sayyidatuna Aisyah radiyallahuanhu digelar dengan Ummu Abdillah sedangkan beliau tidak mempunyai anak. Ada pendapat yg mengatakan beliau pernah melahirkan anak tetapi keguguran. Tapi, pendapat yg lebih kuat ialah beliau dipanggil dengan gelaran sedemikian kerana beliau mempunyai anak saudara yg bernama Abdullah yg merupakan anak kepada saudara perempuannya, Sayyidatuna Asma Zat An-Nitaqain binti Abi Bakar As-Siddiq, isteri Sayyiduna Zubair bin Al-Awwam radiyallahuanhum. Oleh sebab itulah Sayyidatuna Aisyah radiyallahuanha digelar dengan Ummu Abdillah. Sayyiduna Abdullah bin Az-Zubair akhirnya syahid dibunuh oleh Hajjaj bin Yusuf At-Thaqafi.

Abu Hurairah radiyallahuanhu yg bermaksud 'Bapa Kucing' pula digelar sedemikian kerana sifat kasih sayangnya kepada kucing. Akhirnya, Baginda mula menggelarnya dengan gelaran ini. Lalu, gelaran bagi sahabat yg paling banyak meriwayatkan hadis ini lebih masyhur daripada nama sebenarnya, berkat panggilan Baginda. Bahkan saya sendiri digelar Abu Hamid oleh seorang pakcik Arab yg baik hati, Ammu 'Azim. Saya tidak mempunyai anak, berkahwin pun belum. Tapi, mudah-mudahan berkat gelaran yg serupa dengan gelaran Hujjatul Islam Al-Ghazali rahimahullah menjadikan saya juga seorang yg gigih dalam perjuangan menuntut ilmu. Wahai Abu Hamid Muhammad bin Muhammad bin Muhammad Al-Ghazali, engkau idolaku selain Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam.

Saya setuju benar dengan nama Ahmad Saifullah. 'Ahmad' bermaksud 'yg sangat terpuji', juga merupakan salah satu nama Baginda. Terdapat 201 nama dan sifat Baginda yg tertulis di Masjid Nabawi bermula dari pintu sehingga ke mihrab. Jika yg pernah menjejakkan kaki ke sana, mungkin perasan. 'Saifullah' pula bermaksud 'pedang Allah'. Saifullah ialah gelaran Baginda kepada Sayyiduna Khalid bin Al-Walid radiyallahuanhu.


Kisah di sebalik gelaran 'Saifullah'

Rasulullah Sollallahualaihiwasallam telah mengutuskan segerombolan tentera bagi menyerang Rom sebagai menuntut bela atas kematian Al-Harith bin 'Umair Al-Azdiy radiyallahuanhu yg ditugaskan sebagai utusan Baginda kepada pemerintah Busra. Baginda telah menamakan 3 orang panglima. Panglima pertama, Zaid bin Harithah radiyallahuanhu. Jika gugur, maka Jaafar bin Abi Talib radiyallahuanhu. Jika gugur, maka Abdullah bin Rawahah radiyallahuanhu. Perang ini dikenali dengan Peperangan Mu'tah.

Pasukan tentera Muslimin yg berjumlah 3 ribu orang akan berhadapan dengan sejumlah 150 ribu tentera Rom dan golongan Kristian Arab. Perang meletus. Zaid bin Harithah radiyallahuanhu gugur syahid. Panji dipegang pula oleh Jaafar bin Abi Talib radiyallahuanhu sebagaimana yg diperintahkan Baginda. Lalu, Jaafar radiyallahuanhu juga terbunuh syahid. Lantas, Abdullah bin Rawahah radiyallahuanhu pula menggantikannya. Akhirnya , beliau juga syahid. Hampir sahaja tentera Muslimin berundur ke belakang sehinggalah 'Uqbah bin 'Amir radiyallahuanhu [1] menyeru, "Wahai kaum, sesungguhnya seorang manusia yg terbunuh dalam keadaan berhadapan dengan musuhnya lebih mulia daripada yg mati terbunuh membelakangi mereka." Tentera Muslimin kembali thabat.

Mereka sepakat melantik Khalid Al-Walid radiyallahuanhu untuk menjadi panglima perang menggantikan panglima terakhir. Amanah berat itu terpaksa ditanggungnya. Pada hari itu, beliau menyerang musuh penuh berani. Keesokannya, beliau yg terkenal dengan pakar strategi perang sejak di alam jahiliyah lagi telah menukar susunan tenteranya. Yang menunggang diarahkan supaya menggantikan kedudukan tentera yg berjalan kaki. Yang berjalan kaki pula diperintahkan menunggang kuda. Yang di sebelah kanan bertukar ke sebelah kiri. Yang kiri pula ke bergerak ke sebelah kanan. Maka, tentera Rom gentar kerana menyangka bahawa tentera bantuan telah tiba untuk menolong tentera Muslimin. Kehandalan dan kemahiran Khalid dalam ketenteraan tidak dapat disangkal lagi.

Setelah 7 hari bertempur, akhirnya tentera Rom berundur mengalah. Tentera Muslimin pula pulang ke Madinah. Sebelum berita kematian ketiga-tiga panglima sampai ke telinga Baginda, wahyu dari langit telah pun mendahului.

Baginda bersabda,
"Zaid memegang panji lalu terbunuh. Kemudian, Jaafar pula memegangnya lalu terbunuh. Kemudian, Ibnu Rawahah pula memegangnya lalu terbunuh." Air mata Baginda mengalir. Kemudian Baginda berkata, "Sehinggalah panji dipegang oleh sebilah pedang daripada pedang-pedang Allah hingga Allah memberi kemenangan kepada mereka." Riwayat Bukhari.

Ketika tentera tiba di Madinah, penduduk Madinah memanggil mereka, "Wahai orang-orang yg lari dari medan perang..." kerana menyangka bahawa berundurnya Khalid dan tentera sebagai satu kekalahan sedang Baginda pula menganggap itu sebagai strategi lalu bersabda, "Bahkan mereka ialah orang-orang yg mara...". Baginda juga memuji kehandalan Khalid Al-Walid.


Iklan tentang kecintaan Khalid Al-Walid radiyallahuanhu kepada Baginda. Kos iklan bernilai 2.5 juta Dollar


Hikmah kematian Khalid Al-Walid radiyallahuanhu di atas pembaringan

Sebahagian dari kita tertanya-tanya, mengapakah Khalid radiyallahuanhu mati di atas pembaringan sedangkan beliau telah menyertai peperangan yg teramat banyak? Mengapa Khalid radiyallahuanhu tidak terpilih mati sebagai syahid?

Para ulama kita menjawab dengan penuh bijaksana, "Pedang Allah (Saifullah) tidak akan sama sekali patah." Jika Khalid syahid di medan tempur, ini akan menjadi hujah kepada musuh Islam bahawa pedang Allah juga mampu untuk dikalahkan.

Mudah-mudahan anak buah saya yg baru lahir ini, Ahmad Saifullah mewarisi kewibawaan dan ketokohan Sayyiduna Khalid bin Al-Walid radiyallahuanhu yg bermati-matian memperjuangkan Islam tanpa mengenal erti penat dan lelah. Ya Allah, himpunkan kami bersama-sama mereka. Amin.


[1] Beliau dikebumikan di Kaherah. Sesiapa yg berada di Kaherah, luangkan masa untuk menziarahi beliau.

Monday, December 7, 2009

Drama cinta yg bagus untuk ditonton

Saya baru sahaja 'habis' menonton 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy'. Menonton drama atau filem bersama saya sungguh mudah tapi mungkin tidak memuaskan anda. Filem Ketika Cinta Bertasbih selama lebih 2 jam berjaya saya habiskan sekitar 20 minit sahaja. Semasa menonton filem ini, saya lebih berminat untuk melihat latar tempat filem ini berlangsung. Seronok juga melihat tempat saya lalu lalang, kawasan belajar: kawasan yg menyimpan 1001 kenangan akhirnya masuk filem. Bahkan, kalau diminta untuk bercerita tentang filem ini, saya akan mensyarahkan latar tempatnya, bukan jalan ceritanya. Bagi drama bersiri 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy' pula, saya tidak menghabiskan kesemua 30 episod. Ketika mulai menonton lagi, saya berkeyakinan penuh bahawa saya tidak akan menghabiskan kesemuanya. Saya bermula dengan episod ke-2 kerana tiada episod pertama. Selesai episod ke-2, saya tonton pula sebahagian episod ke-3, lalu saya terus melompat ke episod ke-24. Jika sudah ada episod ke-30, tentu episod itu mengakhiri slot menonton saya. Saya hanya menonton melalui Youtube. Walaupun kualitinya kurang bagus, saya boleh tersenyum tanda puas.


Trailer 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy'

Drama berbahasa Arab ini disiarkan di Islam Channel. Drama ini agak bagus walaupun ada perkara yg kurang menyenangkan saya. Saya nyatakan kemudian. Bahasa Arab yg digunakan pula ialah Bahasa Arab Fusha (bukan bahasa pasar) yg memang merupakan bahasa pertuturan masyarakat Arab pada zaman dahulu. Ini membantu saya berkhayal membayangkan suasana sebenar di zaman itu. Tiada peluang untuk mendengar bahasa begini digunakan secara live kecuali dengan membaca Al-Quran, Hadis dan ketika di dewan-dewan kuliah dan masjid-masjid (bukan semua dewan kuliah/masjid dan bukan setiap waktu). Bagi yg tidak memahami bahasa Arab, anda masih berpeluang menontonnya dengan bantuan sarikata Bahasa Inggeris. Jikalau Bahasa Inggeris pun tidak membantu, maka sekurang-kurangnya anda masih boleh menonton gerak-geri para pelakonnya lalu mengangguk-angguk, samada kerana faham atau berlagak faham.

Barisan pelakon drama ini terdiri daripada 203 orang pelakon popular dari Jordan, Syria dan Lubnan. Drama ini mengisahkan sirah Rasulullah Sollallahualaihiwasallam sejak kelahirannya sehingga kewafatannya. Sirah hidup Baginda banyak keistimewaannya. Keistimewaan yg hanya ada pada sirah Baginda, tidak pada sirah para anbiya mahupun tokoh-tokoh agama dan ideologi lain.

"Keistimewaan ini tidak terdapat pada sirah nabi atau tokoh yg lain. Sebagai contoh, sirah Nabi Musa 'alaihissalam telah dicampur adukkan dengan tokok tambah yg dilakukan oleh Yahudi. Ini tidak memungkinkan kita untuk merujuk Taurat pada hari ini untuk mengetahui sirah sebenar Nabi Musa 'alaihissalam.

Pengkritik dari Barat menyatakan kesangsian mereka terhadap sebahagian kitab suci mereka. Mereka menegaskan bahawa sebahagian kitab itu tidak ditulis pada zaman kehidupan Musa 'alaihissalam ataupun selepas zamannya dalam jarak masa yg dekat tetapi ia ditulis selepas itu dalam jarak masa yg jauh tanpa diketahui pula siapa penulisnya. Ini sudah mencukupi untuk berasa syak terhadap sirah Musa 'alaihissalam yg terdapat dalam Taurat. Jadi tidak mungkin bagi seorang Muslim yg ingin mengetahui sirah Musa 'alaihissalam merujuk Taurat bahkan hendaklah dia merujuk apa yg disebut oleh Al-Quran dan Hadith yg sahih.


Begitu juga halnya dengan sirah Isa 'alaihissalam. Injil-injil yg diiktiraf secara rasmi oleh gereja seluruh dunia pada hari ini diakui ditulis ratusan tahun selepas zaman Isa. Injil-injil ini telah dipilih daripada ratusan injil yg tersebar di tangan-tangan Kristian pada waktu itu dan pemilihannya tidak berpandukan manhaj yg ilmiah. Bahkan penisbahan injil-injil ini kepada penulisnya juga tidak dapat dipastikan secara ilmiah. Ia tidak diriwayatkan dengan sanad yg bersambung kepada penulisnya. Pengkritik dari Barat juga berkhilaf tentang nama-nama penulis Injil ini dan pada zaman manakah mereka sebenarnya? Rujuk 'Is The Bible God's Word' karangan Ahmad Deedat Rahimahullah.
"


Untuk lebih lanjut lagi, boleh baca tulisan saya di sini dan di sini.

Drama ini boleh dikategorikan sebagai drama yg Islamik memandangkan ianya bersih dari adegan-adegan yg 'bahaya'. Lebih-lebih lagi ia mengisahkan tentang perjalanan hidup seorang Rasul. Namun, perkara yg kurang menyenangkan saya ialah sebahagian skripnya. Jika Muslim yg membacanya, saya bimbang akidahnya boleh tergugat. Contohnya ketika Kafilah Dagang Quraisy ingin bertolak menuju ke Syam dalam Rihlat As-Shoif mereka. Skripnya berbunyi, "Kita bertolak dengan pemeliharaan daripada Tuhan-tuhan..." Saya kira skrip seperti ini tidak diperlukan walaupun untuk menggambarkan kepercayaan dan pegangan masyarakat Arab Jahiliyah ketika itu. Cukup dengan patung-patung berhala di sekeliling tapak penggambaran. Saya bersangka baik di sebalik tabir penggambaran, ada ulama yg menjadi sumber rujukan.

Berkenaan hukum melakonkan watak nabi dan sahabat, saya pernah menulisnya di sini. Berdasarkan pemerhatian saya secara tidak menyeluruh, saya dapati drama ini mengikut sebahagian syarat yg digariskan ulama tapi saya tidak pasti adakah ia mengikut sebahagian syarat yg lain. Di dalam filem Ar-Risalah atau The Messenger arahan Mustafa Akkad yg disiarkan pada tahun 1976, pelakon utamanya ialah Anthony Quinn. Maka ada yg salah faham menganggap Anthony Quinn yg melakonkan watak Nabi sedangkan sebenarnya dia melakonkan watak bapa saudara Nabi, Saidina Hamzah radiyallahu anhu, Singa Allah. Jika tidak salah saya, watak Nabi di dalam filem itu ditunjukkan sebagai cahaya. Dalam drama 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy' pula, hanya ditunjukkan sebatang tongkat yg merujuk kepada watak Baginda. Tiada watak 4 Khalifah, 10 Yang Dijanjikan Syurga dan Para Isteri Nabi Ummahatul Mukminin yg dilakonkan.

Maka syarat yg melarang melakonkan watak Nabi, dan para sahabat tertentu yg disebut di atas berjaya ditepati namun bagaimana pula dengan syarat-syarat yg lain? Antaranya, pelakon yg memegang watak para sahabat Nabi hendaklah di kalangan pelakon yg bagus cara hidupnya. Dia tidak boleh memegang watak sahabat nabi kemudian dalam waktu yg lain dia muncul dengan imej yg buruk. Wallahu'alam.


Sedutan filem Ar-Risalah

Mungkin ada yg tertunggu-tunggu apakah judul drama cinta yg saya promosikan. Drama inilah yg saya maksudkan. Drama cinta yg menambahkan cinta kepada Rasulullah Sollallahualaihiwasallam. Cinta pada hari ini disalahertikan bahkan lebih kerap merujuk kepada cinta antara lelaki dan wanita. Drama ini juga secara tidak langsung 'mengajar' subjek Sirah Nabawiyah yg mungkin tiada dalam bidang pengkhususan anda yg belajar di sekolah atau universiti.

Jika anda malas, bosan atau malu membaca buku Sirah, maka ini peluang terbaik untuk anda mengenal kisah perjuangan seorang Rasul yg teramat cinta dan sayangkan anda! Di saat ajal datang bertamu, lidah Baginda yg mulia tidak henti-henti menyebut "Ummati, ummati". Betapa sayangnya Baginda akan umatnya. Baginda berdoa memohon agar seksa maut umatnya ditimpakan ke atasnya. Baginda rela jasadnya menderita kesakitan menanggung seksa maut umatnya. Betapa cintanya Baginda kepada umatnya. Namun, adakah cinta itu berbalas?

Saya sedang menghitung hari. Detik-detik terakhir di Bumi Mesir sebelum pulang ke tanah air perlu digunakan sebaik mungkin. Ini mungkin tulisan-tulisan terakhir saya di sini. Hari ini Kak Ngah saya dijangka melahirkan anak. Doakan Kak Ngah dan anak saudara saya selamat. Insya Allah, lahir seorang lagi pejuang agamaMu Ya Allah!


Thursday, November 26, 2009

Salam Aidil Adha 1430 H, Salam Pengorbanan


Salam Aidil Adha 1430 Hijrah.

Menghayati kegigihan Baginda di waktu muda. Menggembala kambing sebagai tamrin untuk menghadapi 1001 ragam dan kerenah manusia. Menghayati pengorbanan Baginda dan para sahabat, para tabiin serta para ulama bermatian menyebarkan kalimah Tauhid. Kini, populasi Muslim seluruh dunia mencapai angka 1.82 billion.

Korban Habil diterima Allah. Habil kenal hakikat Korban. Habil terus berkorban demi sebuah kebenaran. Qabil membunuh, Habil terbunuh. Namun kematiannya menghidupkan kedamaian. Keinsafan Qabil terzahir setelah pengorbanan jiwa Habil. Walau jasad Habil tertanam di dalam bumi, perjuangannya beroleh hasil. Hakikatnya, Habil yg menang. Maka, pengorbanan itu balasannya kemenangan. Inilah cara berjual beli dengan Allah. Perniagaan denganNya tiada rugi. Hanya keuntungan semata. Modal bukanlah bersifat material sahaja. Salah satu modal perniagaan ialah kesanggupan dan keberanian untuk berkorban.

Tiba-tiba sahaja saya terkenang kata-kata Imam Hasan Al-Banna, khasnya kepada pemuda-pemuda yg agak gopoh dan gelojoh untuk berkorban sebelum tiba masanya. Mereka ingin memetik buah sebelum waktunya. Benar, jalan yg ditempuh ini mungkin panjang jaraknya tapi inilah jalan paling selamat untuk tiba ke destinasi. Beliau berkhutbah menyatakan sesiapa yg sabar bersamanya sehingga sampai ketikanya maka balasannya di sisi Allah. Imam berkata,
إما النصر والسيادة وإما الشهادة والسعادة
"Sama ada kemenangan dan kekuasaan ataupun syahid dan kebahagiaan..."

Perintah Allah ke atas Nabi Ibrahim untuk menyembelih anak kesayangan, Nabi Ismail hanya menguji kesetiaan. Nabi Ibrahim sanggup berkorban. Nabi Ismail rela terkorban. Si ibu redha dengan dugaan. Maka, tatkala pengorbanan sudah pun jelas terbukti, Allah tukar Nabi Ismail dengan seekor kibasy. Pengorbanan tidak semestinya dibuktikan dengan tindakan, tapi dengan azam yg bersungguh.


Saya sedang bersedia menghadapi cabaran tahun baru 1431 H di bumi baru. Ya Allah, permudahkanlah. Amiiinnn.


Baitul Hikmah, Hayyu Asyier
10 Zulhijjah 1430 H

Wednesday, November 18, 2009

Selamat berangkat wahai sahabat!

Jam menunjukkan hampir pukul 12 tengah malam. Saya bergegas memakai jaket kulit yg merupakan uniform musim sejuk saya, keluar dari rumah menuju ke Rumah Terengganu. Bersama-sama Ustaz Syukri, Ustaz Kamal dan Doktor Faris, kami membelah malam Kaherah menghala ke airport untuk menghantar anak usrah saya, Zulkhairi atau lebih manja dengan panggilan Zuket, pelajar perubatan Tahun Dua di Universiti Ain Syams. Dia mahu kembara ke Dublin, Ireland untuk menghadiri majlis graduasi abangnya di sana. Dia akan transit di Istanbul selama 4 jam sebelum tiba di Dublin. Abangnya baru sahaja menamatkan pengajian dalam bidang perubatan. Kakaknya juga pelajar perubatan di sana. Keluarganya keluarga doktor. Ayah, abang, kakak semuanya doktor. Bagusnya. Berkhidmat untuk ummat.

Zuket, anda duta dakwah kami ke bumi Ireland :)

Sebelum itu pula, saya telah menghantar 2 orang rakan yg akan berangkat menunaikan haji ke Baitullah. Mereka ialah Ustaz Hafiz dan Ustaz Faruk. Mereka bertolak menaiki bas ke Pelabuhan Safaga. Kemudian dari sana, mereka akan belayar dengan kapal membelah Laut Merah menuju ke Arab Saudi. Pelayaran yg mengambil masa 30 jam. Saya doakan kalian dikurniakan haji yg mabrur. Mudah-mudahan kalian pulang dalam keadaan suci bersih ibarat anak kecil yg baru dilahirkan ibunya. Doakan saya di lokasi-lokasi dan waktu-waktu yg dimakbulkan doa. Sampaikan juga salam sayang dan rindu saya kepada Baginda Sollallahualaihiwasallam. Salam dari seorang yg hina penuh dosa kepada Nabi yg mulia.

Banjir di Mekah tahun 1941.

Sempena permusafiran anda bertiga, saya berdoa dengan doa yg dibaca oleh Rasulullah Sollallahualaihiwasallam kepada seorang sahabat yg bertemu Baginda dan memberitahu hajatnya untuk bermusafir.

اللهم اطو له الأرض وهون عليه السفر

Ya Allah, dekatkanlah jarak yg jauh kepadanya dan permudahkanlah permusafirannya. (Riwayat Tirmizi)

Doa ini dibaca setelah sahabat tersebut berangkat iaitu setelah ketiadaan sahabat tersebut dan tanpa pengetahuannya. Ini bertepatan dengan hadis yg lain iaitu hadis yg menyatakan bahawa doa seorang rakan kepada rakannya tanpa pengetahuan rakannya itu mustajab, di sisinya terdapat malaikat yg akan mengaminkan doanya dan akan mendoakan pula perkara yg sama untuk si yg membaca doa. Ini kerana doa ketika ketiadaan rakan itu lebih hampir kepada ikhlas. Berdoa untuk kebaikan rakan di hadapan rakan itu kadang-kadang mempunyai kepentingan tertentu. Manakala berdoa tanpa pengetahuan rakan biasanya lahir dari hati yg ikhlas tanpa mempunyai tujuan dan maksud yg tersirat. Berdoa kerana menginginkan kebaikan Allah kepada rakannya itu, bukan mahukan redha rakannya semata.

Saya juga meminta supaya mereka mendoakan saya sepanjang permusafiran mereka. Baginda bersabda bahawa doa orang yg bermusafir itu mustajab.

ثلاث دعوات مستجابات لا شك فيهن: دعوة الوالد، ودعوة المسافر، ودعوة المظلوم

Tiga doa yg mustajab yg tidak syak lagi padanya: Doa seorang bapa, doa orang yg bermusafir dan doa orang yg dizalimi. (Riwayat Abu Daud, Tirmizi, Ahmad dan Ibnu Hibban)

Selamat berangkat wahai sahabat!

p/s: Rupa-rupanya Ayah De dan Cik Na juga telah berangkat menunaikan haji ke Makkah pada 17 Nov 09. Semoga mereka dikurniakan haji mabrur. Amiiinnn... (updated on 18 Nov 09)

Rupa-rupanya Pak Ba dan Mak Su pun akan menunaikan haji. Semoga dapat haji mabrur! Amiiiinnnn... (updated on 19 Nov 09)

Monday, November 9, 2009

Bangkitlah dari lenamu

Apabila bercakap di hadapan pelajar-pelajar perubatan di Mesir, perkara yg saya sebut berulang-ulang kali ialah "Manfaatkan keberadaan anda di sini. Pastikan diri anda berbeza dengan pelajar-pelajar perubatan di tempat lain." Anda dikelilingi para ulama Al-Azhar. Anda juga hidup bersama komuniti pelajar-pelajar agama. Kawan-kawan anda di Ireland misalnya perlu mengeluarkan kos yg mahal untuk menjemput tenaga pengajar dari luar untuk memberi pengisian kepada mereka. Namun di sini, anda berjiran dengan mereka. Bahkan ada yg sebilik dan berkongsi katil. Sedarlah, sudah tiba masanya untuk bangkit dari lena yg panjang.

Sebagaimana anda fokus kepada subjek-subjek di universiti, maka berikan juga penekanan kepada ilmu-ilmu agama. Tamadun Islam yg pernah menaungi dunia satu ketika dahulu ialah kerana kejayaan umat Islam dalam berlaku adil kepada aspek duniawi dan ukhrawi. Pembangunan kebendaan aktif dimajukan. Pembangunan insan tidak pernah diabaikan. Aktiviti-aktiviti intelektual berkembang pesat. Maka, Islam bangkit sebagai sebuah tamadun dan kuasa besar yg mengejutkan dunia di kala itu. Ilmu-ilmu agama diutamakan namun ilmu-ilmu lain tidak diketepikan.

Ketika Imam Syafie (wafat 204 H) tersohor dengan metod ilmiahnya membentuk ilmu Usul Fiqah, maka Jabir bin Hayyan (wafat 200 H) pula tekun dengan kajiannya sehingga dianggap sebagai Bapa Ilmu Kimia. Al-Khawarizmi (wafat 234 H) melalui karyanya, Al-Gebr wa Al-Muqabalah yg ditulis pada zaman pemerintahan Al-Makmun telah memperkenalkan Algebra kepada dunia. Istilah yg berasal daripada bahasa Arab ini masih digunapakai oleh Matematik Moden pada hari ini.

Pada kurun ke-4 Hijrah, Al-Battani telah melakukan pengiraan bahawa setahun menyamai 365 hari, 5 jam, 46 minit dan 24 saat. Pengiraan di zaman moden pula menunjukkan bahawa setahun menyamai 365 hari, 5 jam, 48 minit dan 46 saat. Maka, beza pengiraan Al-Battani dengan pengiraan moden hanyalah 2 minit 22 saat sahaja!

Umat Islam telah mengetahui bahawa bumi beredar mengelilingi matahari sejak dari kurun ke-8 Hijrah lagi melalui kajian Ibnu As-Syatir Ad-Dimasyqi. Tahukah anda bahawa Ahli Falak Islam berperanan besar merancakkan kemajuan ilmu astrologi di barat. Bahkan istilah-istilah yg digunakan mereka masih digunapakai pada hari ini. Zigrid Honka menghitung dan mendapati jumlahnya mencapai 160 istilah.

القانون في الطب - The Canon of Medicine

Siapa tidak mengenali Ibnu Sina yg masyhur dengan karyanya Al-Qanun fi At-Tibb? Ibnu Nafis (wafat 687 H) pula merupakan orang pertama yg menemui sistem peredaran darah dalam tubuh manusia. Beliau juga digelar Ibnu Sina Kedua. Karya bermutu Az-Zahrawi (wafat 404 H) dalam ilmu perubatan diterjemah ke Bahasa Latin lalu diajar di Eropah selama 500 tahun. Ibnu Al-Jazzar Al-Qoirowani (wafat 369 H) pula tokoh perubatan pertama yg menulis buku tentang Paediatrik.

Jangan lupa bahawa nama-nama ini juga tersenarai sebagai ulama dalam bidang ilmu agama. Ibnu Nafis sebagai contoh merupakan ulama besar dalam Mazhab Syafie. Beliau ada mensyarahkan kitab At-Tanbih karangan Abu Ishak As-Syirazi.

Cukuplah sekadar ini sebagai motivasi penguat diri. Ketahuilah sesungguhnya umat Islamlah sebenarnya pemangkin kepada kebangkitan dan kemajuan di Eropah. Kepada pelajar-pelajar perubatan, jangan semata-mata fokus kepada pembelajaran di kuliah sehingga mengabaikan ilmu-ilmu agama. Kepada para pelajar bidang agama pula, janganlah pula buta ilmu-ilmu lain. Kesepaduan ilmu perlu diwujudkan. Masing-masing punya tanggungjawab besar. Sejauh manakah generasi hari ini mampu menjamin kehebatan generasi akan datang? Saya tidak fikir generasi akan datang menjadi generasi yg 'warak' dan serius dengan agama tanpa sibuk dengan kemajuan. Dunia sekarang tidak dipandu ke arah itu. Tapi saya fikir mungkin generasi akan datang serius dengan kemajuan tanpa sibuk dengan agama. Saya bimbang mereka hanya membawa Islam pada nama sedang roh pengamalan Islam jatuh tercicir jauh di belakang.

Ada pihak yg adil dalam aspek dunia tapi zalim dalam aspek akhirat. Begitu jugalah sebaliknya. Akhirnya, Islam dilihat cacat. Ajaran Islam tidak dilihat syumul. Maka, umat Islam mesti mengembalikan keadilan dalam menguruskan kedua-dua aspek, duniawi dan ukhrawi seterusnya sabar menunggu kepulangan Tamadun Islam yg sekian lama menghilang. Yakinlah, Tamadun Islam sedang menunggu gilirannya. Maka, bangkitlah dari lenamu yg panjang!

Berhibur? Silakan tapi jangan melampau.

Artikel ini tidak ditulis khas untuk pelajar-pelajar perubatan. Artikel ini untuk semua.

Blog Widget by LinkWithin