~ Majlis Akad Nikah Ustaz Syukri ♥ Ustazah Safinah ~

  • 14 Zul Qa'idah 1431 H bersamaan 22 Oktober 2010 M
  • Khamis Malam Jumaat, Jam 9 Malam
  • Kemasik, Kemaman, Terengganu.


Ustaz Syukri pernah menjadi usrahmate saya. Beliau juga housemate saya di Bait al-Hikmah pada tahun terakhir saya di Kota Seribu Menara. Beliau merupakan mantan Ketua Biro Dakwah dan juga mantan Timbalan Yang Di Pertua KPT (Keluarga Penuntut Terengganu, Mesir). Alhamdulillah, saya amat gembira dengan majlis akad nikah semalam. Semuanya berjalan lancar. Antara rakan-rakan pelajar Mesir yg datang menghadiri majlis pernikahan ialah tokey jam antik; Ustaz Manan, driver yg hensem; Ustaz Salam, Ustaz Tarmizi yg setia menjadikan saya pembonceng ketika di Mesir dan Ustaz Bukhari Kain Pelekat. Semuanya tersenyum lebar melihat rakan mereka yg kini sudah berstatus suami orang.




Sudah lama blog ini tidak mengucapkan doa kepada pasangan pengantin. Sebuah doa yg telah diajar oleh Rasulullah Sollallahualaihiwasallam yg diriwayatkan oleh Imam Tirmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah dengan lafaz:

بارك الله لك وبارك عليك وجمع بينكما في خير


Maka, kepada kedua-dua pengantin saya ucapkan,

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

"Semoga Allah memberkati kamu berdua (ketika dalam keadaan bahagia), semoga Allah memberkati kamu berdua (ketika dalam keadaan renggang), semoga Allah menghimpunkan kamu berdua dalam kebaikan."


Saya tujukan juga doa ini kepada pasangan yg baru berkahwin, Ustaz Muzani, Ustaz Nizam, Ustaz Nik Rosdi, Dr Fakruddin dan Dr Firdaus Mansurah serta pasangan masing-masing.


p/s: Jazakallah Ustaz Syukri kerana hadiahkan kitab itu. Kamu yg kahwin, saya pula yg dapat hadiah.

3 comments:

pensel kayu said...

Salamullahi 'alaik ys ustaz..ustaz bila pulak?hehe

al-aman said...

Hmm, soalan berulang. Di blog.. di fb.. juga di alam nyata. Hehe. Jawapannya: Wallahu'alam

Muhammad Hazim said...

huhu,bak kate imam nawawi dlm minhaj,qultu,wallahua'lam..ust fahmi senarnye tggu bidadari syurga de..^_^..

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin