Thursday, December 31, 2009

Masih dengan isu talaqqi

Jika tulisan yg lepas membangkitkan isu 'memadai dengan kelas di dewan kuliah, tidak perlu ke kelas talaqqi', maka tulisan kali ini pula menyentuh isu yg agak bertentangan dengan tulisan sebelumnya.

Pagi tadi seorang kawan menyampaikan tazkirah subuh dan mengingatkan kesilapan yg berlaku sesama kami. Antaranya kurang kecaknaan terhadap pengajian talaqqi. Katanya, satu ketika dulu, tiada orang yg membuka jalan kepadanya untuk ke pengajian talaqqi berbeza sebagaimana hari ini. Bukan seorang ini sahaja yg merungut sebegini bahkan sudah beberapa orang menemui saya dan bercerita perkara yg sama. Dialognya sama cuma karakter yg berbeza. Saya senyum. Sejarah berulang. Itu juga derita yg saya rasai ketika mula menjejakkan kaki di Mesir satu masa dulu. Saya juga menyalahkan orang lain. Gara-gara tidak tahu di mana letaknya Madyafah, saya tersesat jauh. Walhal Madyafah hanya terletak di sebuah lorong berdekatan jalan raya. Akhirnya, sasaran dikenalpasti. Saya menemui Madyafah setelah berpeluh-peluh berjalan sambil melihat-lihat sekeliling. Pintu Madyafah tertutup rapat. Pada hari itu, saya berasa puas. Cukuplah untuk saya kenal dahulu lokasi taman syurga ini. Kelas pengajian di Al-Azhar lebih mudah dicari. Sudah tentu di dalam kawasan masjid.


Setelah beberapa ketika, saya berfikir semula tentang pendirian saya yg menyalahkan orang lain tadi. Saya cuba bersangka baik. Oh, mungkin saya tertinggal ketika kawan-kawan lain dibawa mengenali tempat-tempat talaqqi satu ketika dahulu. Maka, saya mula berpendapat bahawa kesedaran diri sebenarnya amat mampu memberi tunjuk tempat-tempat talaqqi jika tiada yg memberi tunjuk. Kesedaran diri itulah penunjuk jalan saya yg paling setia. Tapi, tugas memberi tunjuk di mana letaknya majlis-majlis ilmu tetap perlu diberikan penekanan. Atas dasar ini, saya membawa junior-junior ke tempat-tempat yg dimaksudkan. Tapi mungkin ada di kalangan junior yg juga tertinggal sebagaimana saya juga tertinggal satu ketika dahulu.

Saya sudah mahu pulang ke Malaysia. Saya tak mahu menyalahkan sesiapa. Saya pohon maaf daripada semua. Saya juga memaafkan semua.

Alhamdulillah, sekarang saya dapati semangat kawan-kawan ke kelas talaqqi semakin membara. AJKT juga tidak kurang hebatnya. Rasulullah Sollallahualaihiwasallam pernah mengutus surat kepada Hercules, mengajaknya supaya memeluk Islam. Baginda berkata, jika Hercules memeluk Islam, beliau akan mendapat dua pahala. Pahalanya memeluk Islam dan pahala rakyatnya yg mengikuti jejak langkahnya memeluk Islam. Begitu juga dengan AJKT, jika mereka ke kelas talaqqi lalu 'rakyat' turut mengikut. Maka, mereka juga dapat pahala ekstra.

Saya mahu kembali semula ke Mesir setelah pulang insya Allah. Dulu, hasrat murni saya pernah disindir. Saya kata mahu kekal empat tahun di Mesir tanpa pulang, bukan dengan nada bercakap besar tapi sebagai motivasi buat diri dan rakan-rakan. Tapi, ada suara-suara yg memperlekehkan walaupun mungkin tanpa niat. Ada juga yg mencabar. Alhamdulillah, terbukti saya berjaya menyahut cabaran. Sekarang, apabila saya menyuarakan keinginan untuk kembali semula ke Mesir setelah pulang ke Malaysia, suara-suara menyindir turut kedengaran di sekeliling. Maka, saya cuba menyahut cabaran seterusnya. Ada juga yg memujuk agar kembali. Maka, saya akan cuba termakan pujuk rayu anda.


*Madyafah ialah tempat pengajian talaqqi yg diasaskan oleh anak-anak Syeikh Ismail Sodiq Al-'Adawi, bekas Imam Masjid Al-Azhar.

p/s: Saya mahu menulis penulisan ilmiah tapi keadaan masih tidak mengizinkan :(

Sunday, December 27, 2009

Penyakit mahu cepat pandai

Penyakit yg menimpa kebanyakan pelajar ialah penyakit mahu cepat pandai. Saya juga tidak terlepas daripada penyakit ini. Sebenarnya, perasaan mahu cepat pandai bukanlah satu masalah, tapi jika perasaan itu tidak dilorongkan ke jalan yg betul maka ianya membawa musibah. Inilah yg saya maksudkan. Berkenaan penyakit ini, saya luangkan masa untuk berfikir sejenak sambil menjangka kesannya. Bagaimanakah agaknya jika pada masa hadapan wujudnya sekelompok pelajar bidang agama yg hanya mahu cepat pandai tanpa melalui jalan yg disediakan para ulama, lalu mereka tidak sedar kehadiran penyakit ini. Lebih dahsyat lagi jika sudah tahu tapi buat-buat tak tahu pula bahawa penyakit bahaya ini sedang menjangkiti mereka secara serius. Maka, ilmu tidak akan lagi dikupas dan dibincangkan dengan baik kerana kecetekan ilmu.

Baru-baru ini saya diberitahu adanya suara sumbang yg mengajak supaya tinggalkan kelas pengajian secara talaqqi dengan para masyayikh dan memadai dengan kelas di dewan kuliah. Pengajian talaqqi yg sebenarnya membincangkan ilmu secara mendalam kononnya dianggap merugikan, memakan masa bertahun-tahun namun kitab masih tidak mampu dihabiskan. Saya menggaru kepala yg langsung tidak gatal dan tertanya-tanya, adakah kebanyakan pensyarah di dewan kuliah mengkhatamkan sebuah kitab dari awal hingga ke akhir atau sekadar menghabiskan silibus? Saya tidak menafikan kepentingan kelas di dewan kuliah cuma menafikan 'memadai dengan kelas di dewan kuliah'. Sila faham.

Imam Syafie menyebut di dalam syairnya yg masyhur,

أخي لن تنال العلم إلا بستة ....... سأنبيك عن تفصيلها ببيان
ذكاء وحرص واجتهاد وبلغة ..... وصحبة أستاذ وطول زمان

"Saudaraku, engkau tidak akan memperolehi ilmu kecuali dengan enam perkara, akan ku terangkan kepadamu perinciannya dengan jelas:

1- Kecerdikan 2-Berkemahuan 3-Bersungguh 4-Mempunyai bekalan 5-Berteman dengan guru 6-Panjang masa."

Jika mahu menjadi pandai, maka penuhilah keenam-enam syarat. Anda mungkin cerdik, tapi adakah anda mahu belajar? Jika mahu, maka mesti dengan kesungguhan. Juga perlu punya bekalan. Sentiasa mendampingi para ulama dan perlu menghabiskan masa yg lama.

Berdasarkan syair di atas, saya kira gesaan supaya tinggalkan pengajian talaqqi di Masjid Al-Azhar semata-mata untuk tumpukan pengajian di universiti ialah satu kesalahan besar yg dilakukan oleh si yg berkata.

Kelebihan pengajian di dewan kuliah ialah pengajiannya bersifat lebih memberi kemudahan kepada pelajar. Maka, sebahagian kitab diringkaskan dan dipersembahkan dengan wajah baru yg mudah untuk difahami. Namun, jika pelajar hanya asyik dengan kitab sebegini, dimanjakan dengan gaya bahasa yg mudah, memadai dengan maklumat-maklumat yg bersifat 'permukaan', tidak menjerumuskan pemikiran ke dasar lautan ilmu yg sebenar, maka akan lahirlah 'ustaz mee segera', meminjam istilah Ustaz Nik Abduh. Si pelajar akan berasa bijak kerana mampu untuk mengetahui banyak maklumat dengan mudah dan hanya dalam jangka masa yg singkat. Kesannya, pengajian secara talaqqi hanya dipandang sebelah mata! Sedangkan pengajian begini lah yg diwarisi zaman berzaman oleh para ulama. Sahabat mewarisinya daripada Baginda, Tabien pula mewarisinya daripada sahabat dan begitu juga golongan-golongan selepas mereka hingga ke hari ini. Bersabarlah untuk sakit kaki sebentar kerana bersila di hadapan para masyayikh.


Ada juga yg khusyuk dan rasa cukup dengan membaca sendiri. Lebih parah lagi jika hanya gemar membaca kitab-kitab terjemahan. Bagi yg tidak mampu memahami bahasa Arab, dipersilakan membaca bahan-bahan bacaan sebegini tapi jangan pula setelah itu berlagak sehebat Imam Syafie. Yang memahami bahasa Arab pula kenapa mesti terlalu cinta dengan buku terjemahan? Belajar cara begini memanglah mudah, tidak perlu nahu yg mantap, kamus tidak perlu menjadi teman di sisi, bahkan membaca dalam keadaan meniarap pun boleh. Secara perlahan-lahan tanpa sedar, adab dengan para ulama semakin terhakis.

Ramai juga yg tertipu dengan seruan yg kelihatannya suci. Seruan 'Berpegang dengan Al-Quran dan As-Sunnah', 'Kita tidak berhujah dengan kalam ulama', 'Jangan taasub' dan pelbagai lagi dengan satu halatuju yg sama, mendapatkan pengaruh umat Islam dan menarik ke arah kefahaman versi mereka. Akibatnya ulama kurang mendapat tempat di hati umat Islam. Sesiapa sahaja boleh bercakap bab hukum hakam. Lebih dahsyat, hingga ada yg menulis buku berkaitan hukum hakam Fiqah sedangkan rujukannya hanya kitab-kitab terjemahan. Apabila seorang yg bukan di bidang perubatan menulis tentang perubatan, tentu akan ditempelak kerana dianggap menceroboh kesucian ilmu perubatan. Maka bagaimanakah pula dengan kesucian ilmu agama khasnya Ilmu Fiqah? Kefahaman secara literal kepada teks nas juga amat menyumbang ke arah kerosakan Ilmu Fiqah. Kononnya, mereka berpegang teguh kepada nas wahyu, bukan kepada kalam ulama lalu berbangga merasakan diri sihat tidak diserang wabak taasub yg teruk melanda orang lain.

Hujah yg digunakan untuk menghalalkan tindakan mereka ialah "Wahyu bersifat maksum manakala kalam ulama tidak maksum". Jawapan untuk menolak hujah dangkal ini ialah "Benar, wahyu memang bersifat maksum tapi kefahaman kamu terhadap wahyu tidak maksum!" Bahkan jika dibandingkan kefahaman kamu dengan para ulama bezanya ibarat langit dengan bumi. Maka, lempar sahaja kefahaman kamu yg cetek itu ke dinding.

Sekarang musibah yg melanda rentetan daripada penyakit mahu cepat pandai ialah gejala membidaahkan umat Islam yg lain dan hasilnya kesatuan ummat semakin meretak. Apabila berasa dirinya betul, dengan cepat dia menuduh orang lain salah. Mujtahid pun tidak terlepas daripada tuduhannya. Jika sesebuah pendapat ulama memang nyata tersilap, maka tegurlah secara terhormat. Namun kini, kebiadapan intelektual nyata terserlah.

Saya bimbang penyakit mahu cepat pandai ini tidak lagi dianggap penyakit pada masa akan datang. Saya jangkakan kesannya amat membinasakan. Satu masa dahulu, pakar psikiatri di Eropah juga menganggap kecenderungan kepada homoseksual ialah satu penyakit, maka disediakan khidmat kaunseling untuk merawat dan membasminya. Namun, kini kecenderungan kepada hubungan sejenis ini dianggap sebagai pilihan cara hidup seseorang individu. Sesiapa sahaja bebas memilih gaya hidup Sodomi warisan kaum Nabi Lut alaihissalam. Bahkan disediakan khidmat kaunseling pula kepada manusia tidak normal ini, dan bukan lagi dengan tujuan untuk membasmi. Bahkan sehingga ke tahap ditubuhkan Kelab Gay Muslim.

Saya tidaklah menyamakan penyakit mahu cepat pandai dengan gejala homoseks. Terlalu kasar bunyinya. Tapi kedua-duanya mempunyai persamaan dari sudut jika tidak merawatnya dengan serius, penyakit ini mungkin boleh berubah sifatnya kepada bukan lagi penyakit. Dan di saat itu, kerosakan berleluasa.

Saya cadangkan supaya baca Sofahat Min Sobril Ulama' karangan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah rahimahullah dan anda akan tahu apa itu menuntut ilmu.

Leteran ikhlas (insya Allah) dari Baitul Hikmah, H 10.

Wednesday, December 16, 2009

Cabaran bermula!


Bantulah hambaMu ini... Ya Allah!

Cabaran yg tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Sekarang, cabaran itu bermula...


Misi pertama:
Walaupun angin bertiup kencang, misi pertama tetap berjaya.
Kharijin - Maktabah - Khazinah
16 Disember 2009 | 11.10 am

Tema: Nak seribu daya, tak nak setrillion dalih.

Misi kedua menyusul.

Saturday, December 12, 2009

Lahirnya sebilah pedang Allah

Alhamdulillah, akhirnya saya dikurniakan seorang lagi anak saudara. Hasil perkahwinan Kak Ngah dan Abang Ngah, mereka dikurniakan seorang cahaya mata pertama. Seorang putera yg bakal mendukung perjuangan Islam di masa hadapan, insya Allah. Nama yg dipilih ialah Ahmad Saifullah bin Mustafa.

Selepas ini, bolehlah saya panggil Abang Ngah dengan panggilan Abu Ahmad dan Kak Ngah pula dengan panggilan Ummu Ahmad. Begitu kebiasaaan masyarakat Arab. Rasulullah Sollallahualaihiwasallam sendiri digelar dengan Abu Al-Qasim. Al-Qasim merupakan anak Baginda yg pertama, berkat perkahwinannya dengan Sayyidatuna Khadijah Al-Kubra radiyallahuanha. Biasanya, nama anak pertama yg akan dipilih dan diletakkan 'Abu' di hadapannya bagi si bapa , manakala 'Ummu' bagi si ibu.

Namun, bukanlah satu kemestian untuk mempunyai anak. Masyarakat Arab juga menggelar seseorang dengan gelaran Abu atau Ummu walaupun seseorang itu tidak punya anak. Sayyidatuna Aisyah radiyallahuanhu digelar dengan Ummu Abdillah sedangkan beliau tidak mempunyai anak. Ada pendapat yg mengatakan beliau pernah melahirkan anak tetapi keguguran. Tapi, pendapat yg lebih kuat ialah beliau dipanggil dengan gelaran sedemikian kerana beliau mempunyai anak saudara yg bernama Abdullah yg merupakan anak kepada saudara perempuannya, Sayyidatuna Asma Zat An-Nitaqain binti Abi Bakar As-Siddiq, isteri Sayyiduna Zubair bin Al-Awwam radiyallahuanhum. Oleh sebab itulah Sayyidatuna Aisyah radiyallahuanha digelar dengan Ummu Abdillah. Sayyiduna Abdullah bin Az-Zubair akhirnya syahid dibunuh oleh Hajjaj bin Yusuf At-Thaqafi.

Abu Hurairah radiyallahuanhu yg bermaksud 'Bapa Kucing' pula digelar sedemikian kerana sifat kasih sayangnya kepada kucing. Akhirnya, Baginda mula menggelarnya dengan gelaran ini. Lalu, gelaran bagi sahabat yg paling banyak meriwayatkan hadis ini lebih masyhur daripada nama sebenarnya, berkat panggilan Baginda. Bahkan saya sendiri digelar Abu Hamid oleh seorang pakcik Arab yg baik hati, Ammu 'Azim. Saya tidak mempunyai anak, berkahwin pun belum. Tapi, mudah-mudahan berkat gelaran yg serupa dengan gelaran Hujjatul Islam Al-Ghazali rahimahullah menjadikan saya juga seorang yg gigih dalam perjuangan menuntut ilmu. Wahai Abu Hamid Muhammad bin Muhammad bin Muhammad Al-Ghazali, engkau idolaku selain Nabi Muhammad Sollallahualaihiwasallam.

Saya setuju benar dengan nama Ahmad Saifullah. 'Ahmad' bermaksud 'yg sangat terpuji', juga merupakan salah satu nama Baginda. Terdapat 201 nama dan sifat Baginda yg tertulis di Masjid Nabawi bermula dari pintu sehingga ke mihrab. Jika yg pernah menjejakkan kaki ke sana, mungkin perasan. 'Saifullah' pula bermaksud 'pedang Allah'. Saifullah ialah gelaran Baginda kepada Sayyiduna Khalid bin Al-Walid radiyallahuanhu.


Kisah di sebalik gelaran 'Saifullah'

Rasulullah Sollallahualaihiwasallam telah mengutuskan segerombolan tentera bagi menyerang Rom sebagai menuntut bela atas kematian Al-Harith bin 'Umair Al-Azdiy radiyallahuanhu yg ditugaskan sebagai utusan Baginda kepada pemerintah Busra. Baginda telah menamakan 3 orang panglima. Panglima pertama, Zaid bin Harithah radiyallahuanhu. Jika gugur, maka Jaafar bin Abi Talib radiyallahuanhu. Jika gugur, maka Abdullah bin Rawahah radiyallahuanhu. Perang ini dikenali dengan Peperangan Mu'tah.

Pasukan tentera Muslimin yg berjumlah 3 ribu orang akan berhadapan dengan sejumlah 150 ribu tentera Rom dan golongan Kristian Arab. Perang meletus. Zaid bin Harithah radiyallahuanhu gugur syahid. Panji dipegang pula oleh Jaafar bin Abi Talib radiyallahuanhu sebagaimana yg diperintahkan Baginda. Lalu, Jaafar radiyallahuanhu juga terbunuh syahid. Lantas, Abdullah bin Rawahah radiyallahuanhu pula menggantikannya. Akhirnya , beliau juga syahid. Hampir sahaja tentera Muslimin berundur ke belakang sehinggalah 'Uqbah bin 'Amir radiyallahuanhu [1] menyeru, "Wahai kaum, sesungguhnya seorang manusia yg terbunuh dalam keadaan berhadapan dengan musuhnya lebih mulia daripada yg mati terbunuh membelakangi mereka." Tentera Muslimin kembali thabat.

Mereka sepakat melantik Khalid Al-Walid radiyallahuanhu untuk menjadi panglima perang menggantikan panglima terakhir. Amanah berat itu terpaksa ditanggungnya. Pada hari itu, beliau menyerang musuh penuh berani. Keesokannya, beliau yg terkenal dengan pakar strategi perang sejak di alam jahiliyah lagi telah menukar susunan tenteranya. Yang menunggang diarahkan supaya menggantikan kedudukan tentera yg berjalan kaki. Yang berjalan kaki pula diperintahkan menunggang kuda. Yang di sebelah kanan bertukar ke sebelah kiri. Yang kiri pula ke bergerak ke sebelah kanan. Maka, tentera Rom gentar kerana menyangka bahawa tentera bantuan telah tiba untuk menolong tentera Muslimin. Kehandalan dan kemahiran Khalid dalam ketenteraan tidak dapat disangkal lagi.

Setelah 7 hari bertempur, akhirnya tentera Rom berundur mengalah. Tentera Muslimin pula pulang ke Madinah. Sebelum berita kematian ketiga-tiga panglima sampai ke telinga Baginda, wahyu dari langit telah pun mendahului.

Baginda bersabda,
"Zaid memegang panji lalu terbunuh. Kemudian, Jaafar pula memegangnya lalu terbunuh. Kemudian, Ibnu Rawahah pula memegangnya lalu terbunuh." Air mata Baginda mengalir. Kemudian Baginda berkata, "Sehinggalah panji dipegang oleh sebilah pedang daripada pedang-pedang Allah hingga Allah memberi kemenangan kepada mereka." Riwayat Bukhari.

Ketika tentera tiba di Madinah, penduduk Madinah memanggil mereka, "Wahai orang-orang yg lari dari medan perang..." kerana menyangka bahawa berundurnya Khalid dan tentera sebagai satu kekalahan sedang Baginda pula menganggap itu sebagai strategi lalu bersabda, "Bahkan mereka ialah orang-orang yg mara...". Baginda juga memuji kehandalan Khalid Al-Walid.


Iklan tentang kecintaan Khalid Al-Walid radiyallahuanhu kepada Baginda. Kos iklan bernilai 2.5 juta Dollar


Hikmah kematian Khalid Al-Walid radiyallahuanhu di atas pembaringan

Sebahagian dari kita tertanya-tanya, mengapakah Khalid radiyallahuanhu mati di atas pembaringan sedangkan beliau telah menyertai peperangan yg teramat banyak? Mengapa Khalid radiyallahuanhu tidak terpilih mati sebagai syahid?

Para ulama kita menjawab dengan penuh bijaksana, "Pedang Allah (Saifullah) tidak akan sama sekali patah." Jika Khalid syahid di medan tempur, ini akan menjadi hujah kepada musuh Islam bahawa pedang Allah juga mampu untuk dikalahkan.

Mudah-mudahan anak buah saya yg baru lahir ini, Ahmad Saifullah mewarisi kewibawaan dan ketokohan Sayyiduna Khalid bin Al-Walid radiyallahuanhu yg bermati-matian memperjuangkan Islam tanpa mengenal erti penat dan lelah. Ya Allah, himpunkan kami bersama-sama mereka. Amin.


[1] Beliau dikebumikan di Kaherah. Sesiapa yg berada di Kaherah, luangkan masa untuk menziarahi beliau.

Monday, December 7, 2009

Drama cinta yg bagus untuk ditonton

Saya baru sahaja 'habis' menonton 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy'. Menonton drama atau filem bersama saya sungguh mudah tapi mungkin tidak memuaskan anda. Filem Ketika Cinta Bertasbih selama lebih 2 jam berjaya saya habiskan sekitar 20 minit sahaja. Semasa menonton filem ini, saya lebih berminat untuk melihat latar tempat filem ini berlangsung. Seronok juga melihat tempat saya lalu lalang, kawasan belajar: kawasan yg menyimpan 1001 kenangan akhirnya masuk filem. Bahkan, kalau diminta untuk bercerita tentang filem ini, saya akan mensyarahkan latar tempatnya, bukan jalan ceritanya. Bagi drama bersiri 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy' pula, saya tidak menghabiskan kesemua 30 episod. Ketika mulai menonton lagi, saya berkeyakinan penuh bahawa saya tidak akan menghabiskan kesemuanya. Saya bermula dengan episod ke-2 kerana tiada episod pertama. Selesai episod ke-2, saya tonton pula sebahagian episod ke-3, lalu saya terus melompat ke episod ke-24. Jika sudah ada episod ke-30, tentu episod itu mengakhiri slot menonton saya. Saya hanya menonton melalui Youtube. Walaupun kualitinya kurang bagus, saya boleh tersenyum tanda puas.


Trailer 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy'

Drama berbahasa Arab ini disiarkan di Islam Channel. Drama ini agak bagus walaupun ada perkara yg kurang menyenangkan saya. Saya nyatakan kemudian. Bahasa Arab yg digunakan pula ialah Bahasa Arab Fusha (bukan bahasa pasar) yg memang merupakan bahasa pertuturan masyarakat Arab pada zaman dahulu. Ini membantu saya berkhayal membayangkan suasana sebenar di zaman itu. Tiada peluang untuk mendengar bahasa begini digunakan secara live kecuali dengan membaca Al-Quran, Hadis dan ketika di dewan-dewan kuliah dan masjid-masjid (bukan semua dewan kuliah/masjid dan bukan setiap waktu). Bagi yg tidak memahami bahasa Arab, anda masih berpeluang menontonnya dengan bantuan sarikata Bahasa Inggeris. Jikalau Bahasa Inggeris pun tidak membantu, maka sekurang-kurangnya anda masih boleh menonton gerak-geri para pelakonnya lalu mengangguk-angguk, samada kerana faham atau berlagak faham.

Barisan pelakon drama ini terdiri daripada 203 orang pelakon popular dari Jordan, Syria dan Lubnan. Drama ini mengisahkan sirah Rasulullah Sollallahualaihiwasallam sejak kelahirannya sehingga kewafatannya. Sirah hidup Baginda banyak keistimewaannya. Keistimewaan yg hanya ada pada sirah Baginda, tidak pada sirah para anbiya mahupun tokoh-tokoh agama dan ideologi lain.

"Keistimewaan ini tidak terdapat pada sirah nabi atau tokoh yg lain. Sebagai contoh, sirah Nabi Musa 'alaihissalam telah dicampur adukkan dengan tokok tambah yg dilakukan oleh Yahudi. Ini tidak memungkinkan kita untuk merujuk Taurat pada hari ini untuk mengetahui sirah sebenar Nabi Musa 'alaihissalam.

Pengkritik dari Barat menyatakan kesangsian mereka terhadap sebahagian kitab suci mereka. Mereka menegaskan bahawa sebahagian kitab itu tidak ditulis pada zaman kehidupan Musa 'alaihissalam ataupun selepas zamannya dalam jarak masa yg dekat tetapi ia ditulis selepas itu dalam jarak masa yg jauh tanpa diketahui pula siapa penulisnya. Ini sudah mencukupi untuk berasa syak terhadap sirah Musa 'alaihissalam yg terdapat dalam Taurat. Jadi tidak mungkin bagi seorang Muslim yg ingin mengetahui sirah Musa 'alaihissalam merujuk Taurat bahkan hendaklah dia merujuk apa yg disebut oleh Al-Quran dan Hadith yg sahih.


Begitu juga halnya dengan sirah Isa 'alaihissalam. Injil-injil yg diiktiraf secara rasmi oleh gereja seluruh dunia pada hari ini diakui ditulis ratusan tahun selepas zaman Isa. Injil-injil ini telah dipilih daripada ratusan injil yg tersebar di tangan-tangan Kristian pada waktu itu dan pemilihannya tidak berpandukan manhaj yg ilmiah. Bahkan penisbahan injil-injil ini kepada penulisnya juga tidak dapat dipastikan secara ilmiah. Ia tidak diriwayatkan dengan sanad yg bersambung kepada penulisnya. Pengkritik dari Barat juga berkhilaf tentang nama-nama penulis Injil ini dan pada zaman manakah mereka sebenarnya? Rujuk 'Is The Bible God's Word' karangan Ahmad Deedat Rahimahullah.
"


Untuk lebih lanjut lagi, boleh baca tulisan saya di sini dan di sini.

Drama ini boleh dikategorikan sebagai drama yg Islamik memandangkan ianya bersih dari adegan-adegan yg 'bahaya'. Lebih-lebih lagi ia mengisahkan tentang perjalanan hidup seorang Rasul. Namun, perkara yg kurang menyenangkan saya ialah sebahagian skripnya. Jika Muslim yg membacanya, saya bimbang akidahnya boleh tergugat. Contohnya ketika Kafilah Dagang Quraisy ingin bertolak menuju ke Syam dalam Rihlat As-Shoif mereka. Skripnya berbunyi, "Kita bertolak dengan pemeliharaan daripada Tuhan-tuhan..." Saya kira skrip seperti ini tidak diperlukan walaupun untuk menggambarkan kepercayaan dan pegangan masyarakat Arab Jahiliyah ketika itu. Cukup dengan patung-patung berhala di sekeliling tapak penggambaran. Saya bersangka baik di sebalik tabir penggambaran, ada ulama yg menjadi sumber rujukan.

Berkenaan hukum melakonkan watak nabi dan sahabat, saya pernah menulisnya di sini. Berdasarkan pemerhatian saya secara tidak menyeluruh, saya dapati drama ini mengikut sebahagian syarat yg digariskan ulama tapi saya tidak pasti adakah ia mengikut sebahagian syarat yg lain. Di dalam filem Ar-Risalah atau The Messenger arahan Mustafa Akkad yg disiarkan pada tahun 1976, pelakon utamanya ialah Anthony Quinn. Maka ada yg salah faham menganggap Anthony Quinn yg melakonkan watak Nabi sedangkan sebenarnya dia melakonkan watak bapa saudara Nabi, Saidina Hamzah radiyallahu anhu, Singa Allah. Jika tidak salah saya, watak Nabi di dalam filem itu ditunjukkan sebagai cahaya. Dalam drama 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy' pula, hanya ditunjukkan sebatang tongkat yg merujuk kepada watak Baginda. Tiada watak 4 Khalifah, 10 Yang Dijanjikan Syurga dan Para Isteri Nabi Ummahatul Mukminin yg dilakonkan.

Maka syarat yg melarang melakonkan watak Nabi, dan para sahabat tertentu yg disebut di atas berjaya ditepati namun bagaimana pula dengan syarat-syarat yg lain? Antaranya, pelakon yg memegang watak para sahabat Nabi hendaklah di kalangan pelakon yg bagus cara hidupnya. Dia tidak boleh memegang watak sahabat nabi kemudian dalam waktu yg lain dia muncul dengan imej yg buruk. Wallahu'alam.


Sedutan filem Ar-Risalah

Mungkin ada yg tertunggu-tunggu apakah judul drama cinta yg saya promosikan. Drama inilah yg saya maksudkan. Drama cinta yg menambahkan cinta kepada Rasulullah Sollallahualaihiwasallam. Cinta pada hari ini disalahertikan bahkan lebih kerap merujuk kepada cinta antara lelaki dan wanita. Drama ini juga secara tidak langsung 'mengajar' subjek Sirah Nabawiyah yg mungkin tiada dalam bidang pengkhususan anda yg belajar di sekolah atau universiti.

Jika anda malas, bosan atau malu membaca buku Sirah, maka ini peluang terbaik untuk anda mengenal kisah perjuangan seorang Rasul yg teramat cinta dan sayangkan anda! Di saat ajal datang bertamu, lidah Baginda yg mulia tidak henti-henti menyebut "Ummati, ummati". Betapa sayangnya Baginda akan umatnya. Baginda berdoa memohon agar seksa maut umatnya ditimpakan ke atasnya. Baginda rela jasadnya menderita kesakitan menanggung seksa maut umatnya. Betapa cintanya Baginda kepada umatnya. Namun, adakah cinta itu berbalas?

Saya sedang menghitung hari. Detik-detik terakhir di Bumi Mesir sebelum pulang ke tanah air perlu digunakan sebaik mungkin. Ini mungkin tulisan-tulisan terakhir saya di sini. Hari ini Kak Ngah saya dijangka melahirkan anak. Doakan Kak Ngah dan anak saudara saya selamat. Insya Allah, lahir seorang lagi pejuang agamaMu Ya Allah!


Blog Widget by LinkWithin