Monday, December 7, 2009

Drama cinta yg bagus untuk ditonton

Saya baru sahaja 'habis' menonton 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy'. Menonton drama atau filem bersama saya sungguh mudah tapi mungkin tidak memuaskan anda. Filem Ketika Cinta Bertasbih selama lebih 2 jam berjaya saya habiskan sekitar 20 minit sahaja. Semasa menonton filem ini, saya lebih berminat untuk melihat latar tempat filem ini berlangsung. Seronok juga melihat tempat saya lalu lalang, kawasan belajar: kawasan yg menyimpan 1001 kenangan akhirnya masuk filem. Bahkan, kalau diminta untuk bercerita tentang filem ini, saya akan mensyarahkan latar tempatnya, bukan jalan ceritanya. Bagi drama bersiri 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy' pula, saya tidak menghabiskan kesemua 30 episod. Ketika mulai menonton lagi, saya berkeyakinan penuh bahawa saya tidak akan menghabiskan kesemuanya. Saya bermula dengan episod ke-2 kerana tiada episod pertama. Selesai episod ke-2, saya tonton pula sebahagian episod ke-3, lalu saya terus melompat ke episod ke-24. Jika sudah ada episod ke-30, tentu episod itu mengakhiri slot menonton saya. Saya hanya menonton melalui Youtube. Walaupun kualitinya kurang bagus, saya boleh tersenyum tanda puas.


Trailer 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy'

Drama berbahasa Arab ini disiarkan di Islam Channel. Drama ini agak bagus walaupun ada perkara yg kurang menyenangkan saya. Saya nyatakan kemudian. Bahasa Arab yg digunakan pula ialah Bahasa Arab Fusha (bukan bahasa pasar) yg memang merupakan bahasa pertuturan masyarakat Arab pada zaman dahulu. Ini membantu saya berkhayal membayangkan suasana sebenar di zaman itu. Tiada peluang untuk mendengar bahasa begini digunakan secara live kecuali dengan membaca Al-Quran, Hadis dan ketika di dewan-dewan kuliah dan masjid-masjid (bukan semua dewan kuliah/masjid dan bukan setiap waktu). Bagi yg tidak memahami bahasa Arab, anda masih berpeluang menontonnya dengan bantuan sarikata Bahasa Inggeris. Jikalau Bahasa Inggeris pun tidak membantu, maka sekurang-kurangnya anda masih boleh menonton gerak-geri para pelakonnya lalu mengangguk-angguk, samada kerana faham atau berlagak faham.

Barisan pelakon drama ini terdiri daripada 203 orang pelakon popular dari Jordan, Syria dan Lubnan. Drama ini mengisahkan sirah Rasulullah Sollallahualaihiwasallam sejak kelahirannya sehingga kewafatannya. Sirah hidup Baginda banyak keistimewaannya. Keistimewaan yg hanya ada pada sirah Baginda, tidak pada sirah para anbiya mahupun tokoh-tokoh agama dan ideologi lain.

"Keistimewaan ini tidak terdapat pada sirah nabi atau tokoh yg lain. Sebagai contoh, sirah Nabi Musa 'alaihissalam telah dicampur adukkan dengan tokok tambah yg dilakukan oleh Yahudi. Ini tidak memungkinkan kita untuk merujuk Taurat pada hari ini untuk mengetahui sirah sebenar Nabi Musa 'alaihissalam.

Pengkritik dari Barat menyatakan kesangsian mereka terhadap sebahagian kitab suci mereka. Mereka menegaskan bahawa sebahagian kitab itu tidak ditulis pada zaman kehidupan Musa 'alaihissalam ataupun selepas zamannya dalam jarak masa yg dekat tetapi ia ditulis selepas itu dalam jarak masa yg jauh tanpa diketahui pula siapa penulisnya. Ini sudah mencukupi untuk berasa syak terhadap sirah Musa 'alaihissalam yg terdapat dalam Taurat. Jadi tidak mungkin bagi seorang Muslim yg ingin mengetahui sirah Musa 'alaihissalam merujuk Taurat bahkan hendaklah dia merujuk apa yg disebut oleh Al-Quran dan Hadith yg sahih.


Begitu juga halnya dengan sirah Isa 'alaihissalam. Injil-injil yg diiktiraf secara rasmi oleh gereja seluruh dunia pada hari ini diakui ditulis ratusan tahun selepas zaman Isa. Injil-injil ini telah dipilih daripada ratusan injil yg tersebar di tangan-tangan Kristian pada waktu itu dan pemilihannya tidak berpandukan manhaj yg ilmiah. Bahkan penisbahan injil-injil ini kepada penulisnya juga tidak dapat dipastikan secara ilmiah. Ia tidak diriwayatkan dengan sanad yg bersambung kepada penulisnya. Pengkritik dari Barat juga berkhilaf tentang nama-nama penulis Injil ini dan pada zaman manakah mereka sebenarnya? Rujuk 'Is The Bible God's Word' karangan Ahmad Deedat Rahimahullah.
"


Untuk lebih lanjut lagi, boleh baca tulisan saya di sini dan di sini.

Drama ini boleh dikategorikan sebagai drama yg Islamik memandangkan ianya bersih dari adegan-adegan yg 'bahaya'. Lebih-lebih lagi ia mengisahkan tentang perjalanan hidup seorang Rasul. Namun, perkara yg kurang menyenangkan saya ialah sebahagian skripnya. Jika Muslim yg membacanya, saya bimbang akidahnya boleh tergugat. Contohnya ketika Kafilah Dagang Quraisy ingin bertolak menuju ke Syam dalam Rihlat As-Shoif mereka. Skripnya berbunyi, "Kita bertolak dengan pemeliharaan daripada Tuhan-tuhan..." Saya kira skrip seperti ini tidak diperlukan walaupun untuk menggambarkan kepercayaan dan pegangan masyarakat Arab Jahiliyah ketika itu. Cukup dengan patung-patung berhala di sekeliling tapak penggambaran. Saya bersangka baik di sebalik tabir penggambaran, ada ulama yg menjadi sumber rujukan.

Berkenaan hukum melakonkan watak nabi dan sahabat, saya pernah menulisnya di sini. Berdasarkan pemerhatian saya secara tidak menyeluruh, saya dapati drama ini mengikut sebahagian syarat yg digariskan ulama tapi saya tidak pasti adakah ia mengikut sebahagian syarat yg lain. Di dalam filem Ar-Risalah atau The Messenger arahan Mustafa Akkad yg disiarkan pada tahun 1976, pelakon utamanya ialah Anthony Quinn. Maka ada yg salah faham menganggap Anthony Quinn yg melakonkan watak Nabi sedangkan sebenarnya dia melakonkan watak bapa saudara Nabi, Saidina Hamzah radiyallahu anhu, Singa Allah. Jika tidak salah saya, watak Nabi di dalam filem itu ditunjukkan sebagai cahaya. Dalam drama 'Muhammad Sollallahualaihiwasallam-The Final Legacy' pula, hanya ditunjukkan sebatang tongkat yg merujuk kepada watak Baginda. Tiada watak 4 Khalifah, 10 Yang Dijanjikan Syurga dan Para Isteri Nabi Ummahatul Mukminin yg dilakonkan.

Maka syarat yg melarang melakonkan watak Nabi, dan para sahabat tertentu yg disebut di atas berjaya ditepati namun bagaimana pula dengan syarat-syarat yg lain? Antaranya, pelakon yg memegang watak para sahabat Nabi hendaklah di kalangan pelakon yg bagus cara hidupnya. Dia tidak boleh memegang watak sahabat nabi kemudian dalam waktu yg lain dia muncul dengan imej yg buruk. Wallahu'alam.


Sedutan filem Ar-Risalah

Mungkin ada yg tertunggu-tunggu apakah judul drama cinta yg saya promosikan. Drama inilah yg saya maksudkan. Drama cinta yg menambahkan cinta kepada Rasulullah Sollallahualaihiwasallam. Cinta pada hari ini disalahertikan bahkan lebih kerap merujuk kepada cinta antara lelaki dan wanita. Drama ini juga secara tidak langsung 'mengajar' subjek Sirah Nabawiyah yg mungkin tiada dalam bidang pengkhususan anda yg belajar di sekolah atau universiti.

Jika anda malas, bosan atau malu membaca buku Sirah, maka ini peluang terbaik untuk anda mengenal kisah perjuangan seorang Rasul yg teramat cinta dan sayangkan anda! Di saat ajal datang bertamu, lidah Baginda yg mulia tidak henti-henti menyebut "Ummati, ummati". Betapa sayangnya Baginda akan umatnya. Baginda berdoa memohon agar seksa maut umatnya ditimpakan ke atasnya. Baginda rela jasadnya menderita kesakitan menanggung seksa maut umatnya. Betapa cintanya Baginda kepada umatnya. Namun, adakah cinta itu berbalas?

Saya sedang menghitung hari. Detik-detik terakhir di Bumi Mesir sebelum pulang ke tanah air perlu digunakan sebaik mungkin. Ini mungkin tulisan-tulisan terakhir saya di sini. Hari ini Kak Ngah saya dijangka melahirkan anak. Doakan Kak Ngah dan anak saudara saya selamat. Insya Allah, lahir seorang lagi pejuang agamaMu Ya Allah!


2 comments:

Hamzah Marwan said...

salam ustaz, cdih pula ust da nak blik msia..nti blik mule kat cni..smbung master, ada rzki bwk 'zaujah' skali..hehe

al-aman said...

Doa2 la ye. Ambe balik ni pun semata-mata kerana keluarga. Harap2 boleh sambung sini.

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin